UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMULAAN ANAK USIA 4-5 TAHUN MENGGUNAKAN MEDIA BUKU FLANEL DI RA AL-HIDAYAH CLARAK LECES PROBOLINGGO
DOI:
https://doi.org/10.46773/alathfal.v5i1.1003Abstract
This research aims to improve the beginning reading skills of children in group A aged 4-5 years at RA AL-HIDAYAH Clarak-Leces-Probolinggo using flannel book media. The background of this research is the low initial reading ability of children. This research uses the Classroom Action Research (PTK) method which is carried out in two cycles. The model used is the Kemmis and Mc Taggart spiral model which consists of 4 components, namely: planning, implementing actions, observing and reflecting. The indicators studied are that the child understands the picture shown, the child recognizes letters according to the picture shown, the child can arrange a series of letters according to the picture shown, the child knows the letters in the words he sees and the child knows the series of letters that form syllables. The research results show that flannel book media can improve beginning reading skills. At the pre-action stage, the average percentage of children's achievement only reached 18.3%. In the implementation of Cycle I, the percentage achieved was 33.25%, and the achievement of beginning reading skills in Cycle II was 81.5%. The increase from pre-action to Cycle I was 14.95% and the increase from Cycle I to Cycle II was 48.25%. In conclusion, flannel book media can improve the beginning reading skills of group A children at RA AL-HIDAYAH Clarak-Leces-Probolinggo.
Keywords: beginning reading, flannel book media, aged 4-5 years
References
Aderibigbe. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BUSY BOOK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA DINI DI PLAY GROUP ISLAM BINA BALITA WAY HALIM BANDAR LAMPUNG TAHUN AJARAN 2017/2018. PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BUSY BOOK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA DINI DI PLAY GROUP ISLAM BINA BALITA WAY HALIM BANDAR LAMPUNG TAHUN AJARAN 2017/2018, 6(1), 1–8. http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1120700020921110%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.reuma.2018.06.001%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.arth.2018.03.044%0Ahttps://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S1063458420300078?token=C039B8B13922A2079230DC9AF11A333E295FCD8
Aprita, N., & Kurniah, N. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA BUSY BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA AWAL DAN PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI (Studi Pada Anak Kelompok A PAUD Kota Bengkulu). PENGEMBANGAN MEDIA BUSY BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA AWAL DAN PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI (Studi Pada Anak Kelompok A PAUD Kota Bengkulu), 11(1), 50–63. https://doi.org/10.33369/diadik.v11i1.18368
Asmonah, S. (2019). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan menggunakan model direct instruction berbantuan media kartu kata bergambar. 8(1), 29–37.
Education, J. O. N. (n.d.). Development of Digital Storytelling To Improve Reading Ability 4-5 Years Old. 4928, 293–303.
Fransisca, R., Wulan, S., & Supena, A. (2020). Meningkatkan Percaya Diri Anak dengan Permainan Ular Tangga Edukasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 630. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.405
Herlina, E. S., Agama, I., Negeri, K., & Tarutung, I. (2019). P-issn : 2549-3043 e-issn : 2655-3201. 5.
Justicia, R. (2017). Jurnal Pendidikan : Early Childhood PELATIHAN: PEMBUATAN BONEKA JARI BERGAMBAR DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA ANAK USIA DINI DI KECAMATAN V KOTO KAMPUNG DALAM KABUPATEN. Jurnal Pendidikan : Early Childhood, 1(2), 1–10.
Karmeliya Firdaus, M., & Ayu Puteri Hadayani, D. (2021). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia Dini Melalui Media Busy Book 3D. Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia Dini Melalui Media Busy Book 3D, 9(1), 53. https://doi.org/10.23887/paud.v9i1.35719
Lembang, S. A. (2020). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini Kelompok A Melalui Busy Book Di Taman Kanak - Kanak Aisyiyah Bustanul Athfal Peta Kota Pelopo. 1–238.
Marlinah, M., & Priyanti, N. Y. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak melalui Permainan Ular Tangga pada Kelompok B di TK Al Khairiyah Jatibening, Bekasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(20), 4135–4142. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1525
Nindi Fatqiya Qurotul A’yun. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BUSY BOOK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA DINI KELOMPOK A DI TK PKK PAPUNGAN BLITAR. File:///C:/Users/VERA/Downloads/ASKEP_AGREGAT_ANAK_and_REMAJA_PRINT.Docx, 21(1), 1–9.
Octavia, V. S., & Purwani, A. (2022). PERMULAAN MELALUI MEDIA KARTU PINTAR ABJAD PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN TKIT. MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MELALUI MEDIA KARTU PINTAR ABJAD PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN TKIT CENDIKIA PURWAKARTA, 2, 12–18.
W.W, I. (2019). Using Phonetic Methods for Children ’ s Reading Ability Development in Kindergarten. 296(Icsie 2018), 263–266.
YANI, N. (2017). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE INVESTIGASI KELOMPOK PADA MATA PELAJARAN FIQIH MATERI POKOK SHALAT JUMAT DI KELAS VII DI MTS. AL-HASANAH MEDAN. UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE INVESTIGASI KELOMPOK PADA MATA PELAJARAN FIQIH MATERI POKOK SHALAT JUMAT DI KELAS.
Yanuarsi, R., Octrianty, E., & Afgani, S. N. Al. (2020). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini Melalui Metode Bermain Menggunakan Media Papan Flanel. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo, September, 55–60. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSI/article/view/349/314