PEMANFAATAN KERTAS ORIGAMI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN KREATIFITAS ANAK USIA DINI DI TK AL-FIKH ORCHAD PENDAMAR MALAYSIA
DOI:
https://doi.org/10.46773/alathfal.v5i1.1199Keywords:
Kreativitas, Origami, PembelajaranAbstract
This research aims to explore the use of origami paper as a learning medium in developing the creativity of children aged 5-6 years in Tadika Al Fikh Orchad Pendamar, Malaysia. The research method used is descriptive qualitative, with data collection through observation and document analysis. The research results show that Tadika Al Fikh Orchad Pendamar applies a holistic educational approach which includes aspects of formal learning and the formation of moral and spiritual values. With professional teaching staff and various supporting facilities, this school has succeeded in creating a fun and effective learning atmosphere. The use of origami paper as a learning medium shows the school's commitment to providing innovative and interesting learning methods for students. In conclusion, a holistic approach to education, supported by creative learning media such as origami paper, plays an important role in improving the quality of learning and development of early childhood.
keywords: Origami, learning, creativity
References
Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak The Importance Of Childhood Education For Child Development. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1).
Chairoh, S. Z. (2019). Pengaruh Bermain Anyaman Dan Melipat Kertas Origami Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini Di PAUD Ar-Raudhatul Hasanah Kota Medan Sumatera Utara (Doctoral Dissertation, Universitas Medan Area).
Dacholfany, M. I., & Hasanah, U. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam. Amzah.
Fanreza, R., & Pasaribu, M. (2016). Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Karakter Anak Didik.
Farida, A. (2020). Panduan Lengkap Kuasai Bahasa Jepang Tanpa Kursus. Anak Hebat Indonesia.
Hasanah, U. (2016). Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik Melalui Permainan Tradisional Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1).
Hasanah, U., & Priyantoro, D. E. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Origami. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 61-72.
Insania, F., & Pasaribu, M. (2024). Implementasi dan Optimalisasi Kurikulum Merdeka terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif pada Anak Usia Dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 278-289.
Junaedi, S. (2021). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Kemampuan Kreatifitas Mahasiswa Pada Mata Kuliah English For Information Communication And Technology. Bangun Rekaprima, 7(2), 80-89.
Kurniawati, W. (2021). Desain Perencanaan Pembelajaran. JURNAL AN-NUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 7(01), 1-10.
Mahmudah, M. (2018). Pengelolaan kelas: Upaya mengukur keberhasilan proses pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53-70.
Musafir, M., Hadi, R., & Muhajirin, M. (2022). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Seni Melipat Origami Pada Anak Kelompok B Raudatul Jannah. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3).
Nugroho, P. (2015). Pandangan Kognitifisme Dan Aplikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Anak Usia Dini. Thufula: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(2), 281-304.
Pasaribu, M., & Mukhrimah, N. A. (2022). Efektifitas Penggunaan Media Flashcard Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah. Journal on Teacher Education, 4(2), 1190-1200.
Pratama, I. A., & Pasaribu, M. (2022). Upaya Meningkatkan Kualitas Minat Belajar Siswa Di Smpn 3 Tanjung Medan. Jurnal Masyarakat Indonesia (Jumas), 1(01), 22-26.
Setiawan, F. S. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Kertas Origami. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 1(2), 78-85.
Talango, S. R. (2020). Konsep Perkembangan Anak Usia Dini. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(01), 93-107.
Oktari, E., Aunurrahman, A., & Miranda, D. Pemanfaatan Kertas Origami Sebagai Media Pembelajaran Dalam Mengembangkan Kreativitas Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (Jppk), 11(12), 3145-3153.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Journal On Education, 5(2), 3928-3936.
Zulfina, S., & Ali, M. (2018). Pemanfaatan Kertas Origami Sebagai Media Pembelajaran Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Tk Mujahidin II Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (Jppk), 3(7).