IMPLEMENTASI LINGKUNGAN KAYA TEKS DI SATUAN PAUD UNTUK MENINGKATKAN PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI

Authors

  • Mutoharoh Mutoharoh Universitas Bina Bangsa
  • Euis Rusmalina Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.46773/alathfal.v5i2.1421

Keywords:

Text-rich environment; language development; early childhood

Abstract

This research aims to describe the implementation of a text-rich environment in PAUD units and its impact on children's language development. The research method used is qualitative with a case study approach. Research subjects at PAUD Shafa Marwah. Data collection was carried out through observation, interviews and documentation. The research results show that the implementation of a text-rich environment at PAUD Shafa Marwah has gone well. Children show high interest in the reading materials provided and actively interact with the text. This has a positive impact on children's language development, both in terms of vocabulary, reading comprehension and speaking ability.

 

Keywords: Text-rich environment; language development; early childhood

References

Abdul Azis, Mutmainnah, Sitti Fithriani Saleh, Asrul Wahyuni, Andi Arbaina Fariza, & Andi Amelia. (2022). Pendampingan Pemanfaatan Lingkungan Fisik Sekolah Untuk Penguatan Literasi Siswa. PATIKALA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 606–612. https://doi.org/10.51574/patikala.v2i2.648

Amalia, E. R., & Hasana, H. (2018). Mengasah Keterampilan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bernyanyi. Aulada : Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 1(1), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.31538/aulada.v1i1.207

Atqia, W., Rafli, Z., & Setiadi, S. (2024). TAHAPAN PERKEMBANGAN BAHASA ANAK: DARI PENCITRAAN KATA HINGGA EKSPRESI KOMUNIKATIF. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(2), 239–257. https://doi.org/https://doi.org/10.31943/bi.v9i2.769

Beck, I. L., McKeown, M. G., & Kucan, L. (2002). Bringing Words to Life: Robust Vocabulary Instruction. Guilford Press.

Brewer, J. A. (2007). Introduction to Early Childhood Education Preschool Through Primary Grades. Pearson Education Inc.

Halliday, M. A. K. (1975). Learning How to Mean: Explorations in the Development of Language. (E. Arnold (ed.)). Cambridge University Press.

Harianto, E. (2020). “Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa.” Jurnal Didaktika, 9(1), 2. https://doi.org/https://doi.org/10.58230/27454312.2

Haryati, H. (2024). Peran Lingkungan Dalam Pengembangan Bahasa AUD. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 6(1), 184–192. https://doi.org/10.33387/cahayapd.v6i1.7605

Hidayah, L., & Setyo Widodo, G. (2020). Gerakan Literasi Sekolah Dan Lingkungan Kaya Teks Di Sekolah “Studi Asesmen Diri Sekolah Menengah Pertama Di Surabaya.” Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4(2), 178–185. https://doi.org/10.21067/jbpd.v4i2.4289

Ilham, M., & Wijiati, I. A. (2020). Keterampilan Berbicara: Pengantar Keterampilan Berbahasa. Lembaga Akademik dan Research Institute.

Khatimah, H., Fatimah, N., & Ningsih, S. (2021). Pendampingan Gerakan Reading Corner di SDN Inpres Samili 2 untuk Menumbuhkan Minat dan Budaya Literasi. Bima Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 63–68. https://doi.org/10.53299/bajpm.v1i2.67

Kurniawan, H., & K. (2020). Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Rizquna.

Kuswandi, A. A., Adah, A., Abidin, J., Masitoh, I., Hidayat, Y., Oktora, P., Karomah, I., & Safitri, E. (2022). Pengembangan Literasi Dasar Untuk Menumbuhkan Minat Baca Anak Usia Dini Melalui Metode Cerita Di RA Miftahul Jannah Bagolo. Wahana Dedikasi : Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 5(1), 115. https://doi.org/10.31851/dedikasi.v5i1.7778

Nafiah, S. A. (2017). Model-model Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI. Ar-Ruzz Media.

Rika Wulandari. (2023). Ngabdimas : Jurnal Pengabdian Masyarakat.

Sukma, H. H., & Saifudin, M. F. (2021). Keterampilan Menyimak dan Berbicara: Teori dan Praktik.

Triaryanti, H., & Hidayah, N. (2019). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Ditinjau Dari Tahap Pengembangan Di Sd Unggulan Aisyiyah Bantul. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 2(1), 35. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v2i1.817

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological

Processes. Harvard University Press.

Downloads

Published

2024-12-09

Issue

Section

Articles