PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DALAM PERSPEKTIF AL-QUR'AN DAN HADIS: KAJIAN LITERATUR DAN IMPLEMENTASI DALAM KELUARGA

Authors

  • Asraf Kurnia Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Syafruddin Syafruddin Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Hendrizal Hendrizal Universitas Bung Hatta, Padang, Sumatera Barat
  • Heri Effendi Universitas Bung Hatta, Padang, Sumatera Barat
  • Sartika Fortuna Ihsan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.46773/alathfal.v5i2.1424

Abstract

This article discusses the importance of Early Childhood Education (ECE) from the perspective of the Qur'an and Hadith, as well as its implementation in Muslim families. ECE focuses not only on cognitive aspects but also on moral education, faith, and worship. Through the habituation of Islamic values, good role models from parents, and positive communication, holistic education can be achieved. This study also identifies the challenges of modernization that may threaten Islamic ECE values and offers solutions to address these challenges. By integrating formal and informal educational approaches, it is hoped that future generations will grow into individuals with noble character and faith. The conclusion of this article emphasizes that the role of parents as primary educators is crucial in shaping children's character in accordance with Islamic teachings.
Keywords: Early Childhood Education; Qur'an and Hadith; Islamic Values.

References

Achmad, F. (2024). Implikasi Kurikulum Merdeka Dalam Pengembangan Pendidikan Agama Islam Pada Anak Usia Dini: Tinjauan Terhadap Peran, Tantangan, Dan Peluang. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 6(1), 52–63. https://doi.org/10.33387/cahayapd.v6i1.7545

Amalia, R. (2023). Kajian Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini (Systematic Literature Review). Aulad Journal on Early Childhood. https://doi.org/10.31004/aulad.v6i3.565

Ansori, M. (2021). Pengembangan Kurikulum Madrasah Di Pesantren. Munaddhomah Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v1i1.32

Ansori, Y. Z. (2023). Peranan Orang Tua Dalam Pembinaan Karakter Bagi Anak Usia Dini. JSK, 1(1), 10–14. https://doi.org/10.31949/jsk.v1i1.6225

Ardiansari, B. F., & Dimyati, D. (2021). Identifikasi Nilai Agama Islam Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 420–429. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.926

Ardianto, A., Halimah, N., & Hasan, R. (2022). Pengembangan Nilai-Nilai Agama Dan Moral Pada Anak Usia Dini Di Raudhatul Athfal Nurut Taqwa Sea Minahasa. Indonesian Journal of Early Childhood Education (Ijece), 2(01). https://doi.org/10.30984/ijece.v2i01.260

Asmariani, A. (2016). Konsep Media Pembelajaran Paud. Al-Afkar Manajemen Pendidikan Islam, 5(1). https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.108

Balowa, C. C., Utoyo, S., & Pauweni, A. A. (2020). Penilaian Kecerdasan Anak Melalui Aspek Perkembangan Kognitif. Jambura Early Childhood Education Journal, 2(1), 91–98. https://doi.org/10.37411/jecej.v2i1.117

Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-Nilai Spiritual, Etika, Dan Pemahaman Keislaman Dalam Konteks Modern. Al-Murabbi, 1(1), 75–96. https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v1i1.426

Faqihuddin, A. (2023). Diferensiasi Konseptual Dan Praktis Pendidikan Islam, Pendidikan Islami Dan Pendidikan Agama Islam. Tjpai, 21(2), 119–132. https://doi.org/10.17509/tk.v21i2.67838

Febrianto, T. A. (2022). Implementasi Pendidikan Aqidah Pada Anak Usia Dini. Al-Afkar Manajemen Pendidikan Islam, 10(2), 140–152. https://doi.org/10.32520/afkar.v10i2.402

Febrinasari, T. (2023). Edukasi Pentingnya Pangan Sehat Untuk Anak Usia Dini Bagi Orang Tua Dan Guru Di TK Insani 1, Bekasi. Lentera Pengabdian. https://doi.org/10.59422/lp.v1i02.25

Fitrianingtyas, A. (2023). Sosialisasi Pentingnya Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Di Era Digital. Murhum Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 336–346. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.193

Hadi, N. F., & Afandi, N. K. (2021). Literature Review Is a Part of Research. Sultra Educational Journal. https://doi.org/10.54297/seduj.v1i3.203

Harahap, S. (2023). Peningkatan Nilai-Nilai Islam Melalui Kurikulum Berbasis RA Dengan Pendalaman Profil Pelajar Pancasila. Refleksi, 1(2), 74–85.

https://doi.org/10.37985/refleksi.v1i2.165

Jamil, S. (2023). Analisis Relevansi Pendidikan Nasional Dan Pendidikan Islam. Wistara, 4(2), 111–120. https://doi.org/10.23969/wistara.v4i2.10720

Latif, M. A., Munafiah, N., & Rachmawati, Y. D. (2022). Merdeka Belajar Anak Usia Dini Dalam Mengembangkan Kognitif Anak: Sebuah Kajian Fenomenologi. Jurnal Pg-Paud Trunojoyo Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i2.16988

Lesmana, D. E., Annisa, N., Setiawati, C., & Watini, S. (2023). Pemanfaatan Studi Literatur TV Sekolah Sebagai Media Pembelajaran Digital PAUD. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 2055–2063. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i3.1818

Margiyanto. (2022). Pengelolaan PAUD Berkualiatas Melalui Konsep Sekolah Ramah Anak. Edudikara Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(3), 115–121. https://doi.org/10.32585/edudikara.v7i3.291

Maryatun, I. B. (2016). Peran Pendidik Paud Dalam Membangun Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1). https://doi.org/10.21831/jpa.v5i1.12370

Masita, M. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Islam Anak Usia Dini Di Institut Agama Islam Muhammadiyah Bima. Pelangi Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 2(2), 207–233. https://doi.org/10.52266/pelangi.v2i2.583

Muhayati, S. (2021). Integrasi Materi Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dalam Menangkal Radikalisme. Syntax Idea, 3(6), 1477–1493. https://doi.org/10.46799/syntax-idea.v3i6.1235

Mujiono, D. M. S., & Sutrisno, S. (2022). Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini Dalam Pendidikan Islam (Al-Qur’an Dan Hadis). Jambura Early Childhood Education Journal, 4(2), 207–221. https://doi.org/10.37411/jecej.v4i2.1375

Muzakkir, T, N. M. Y., Nurismi, & MS, R. (2022). Application of Advice Methods to Improving the Ability to Perform Prayer in Children Aged 5-6 Years Old in Tk Aisyiyah Bustanul Athfal Ii Perumnas. Al Asma Journal of Islamic Education, 4(2), 108–115. https://doi.org/10.24252/asma.v4i2.30304

Nababan, M. L. (2023). Manajemen Strategi Dalam Meningkatkan Pengelolaan Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini Pada Era 4.0. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud. https://doi.org/10.33387/cahayapd.v5i2.6879

Nababan, R., & Tesmanto, J. (2021). Perkembangan Motorik Halus Melalui Finger Painting Pada Anak Kelompok Bermain Di TK Advent Tahun Pelajaran 2020/2021. Research and Development Journal of Education, 7(2), 518. https://doi.org/10.30998/rdje.v7i2.11246

Ningsih, R. W., & Fahmi, F. (2022). Strategi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini Pada Era Disrupsi. Hijri, 11(1), 73. https://doi.org/10.30821/hijri.v11i1.11831

Nuraeni, L., Andrisyah, A., & Nurunnisa, R. (2019). Efektivitas Program Sekolah Ramah Anak Dalam Meningkatkan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 20. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.204

Nuriana, E., & Yanuartuti, S. (2020). Pendidikan Seni Tari Anak Usia Dini Melalui Creative Dance Di RA Perwanida Ringinanaom. Jurnal Pelita Paud, 4(2), 224–230. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v4i2.974

Rahiem, M. D. H. (2023). Persepsi Orang Tua Tentang Konsep Dan Capaian Perkembangan Moral Dan Agama Anak Usia Dini. Murhum Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 57–73. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.160

Ridwan, M., Am, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review Pada Penelitian Ilmiah. Jmas. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427

Risman, K. (2023). Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Islam. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5539–5552. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5165

Rois, D. N. A. (2023). Persepsi Guru PAUD Terhadap Pentingnya Pemahaman Neurosains. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 9(1), 12. https://doi.org/10.24114/jbrue.v9i1.47893

Rustini, T. (2018). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Cakrawala Dini Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1). https://doi.org/10.17509/cd.v3i1.10321

Saimun, S. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Guru Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Kualitas Karakter Islami Siswa TK Islam Intan Cendekia Mataram. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 4518–4524. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2423

Saleh, C., Hidayati, F., & Rasyid, N. (2023). Public Human Resources Development Systematic Literature Review. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-082-4_24

Salsabila Salsabila, U. H. (2023). Pengembangan Wawasan Pendidikan Agama Islam Melalui Model Blanded Learning. Al-Mutharahah Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v20i1.613

Shalehah, N. A. (2023). Studi Literatur: Konsep Kurikulum Merdeka Pada Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud. https://doi.org/10.33387/cahayapd.v5i1.6043

Susanto, Y. H., & Jaziroh, A. (2017). Pemahaman Dan Penerapan Sistem Among Ki Hadjar Dewantara Pada Usia Wiraga. Indigenous Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2). https://doi.org/10.23917/indigenous.v2i2.4463

Wahyudi, D., & Safitri, N. P. (2022). Implementasi Pembelajaran Aqidah Akhlak Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Pengembangan Soft Skill. Edu-Riligia Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 6(1). https://doi.org/10.47006/er.v6i1.1217

Widarnandhana, I. G. D. (2023). Peran Orangtua Dalam Persiapan Anak Usia Dini Menuju Pendidikan Sekolah Dasar. Pratama Widya Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 144–155. https://doi.org/10.25078/pw.v8i2.3103

Xiao, Y. , & W. M. (2019). Guidance on Conducting a Systematic Literature Review. Journal of Planning Education and Research, 39(1), 93–112.

Downloads

Published

2024-12-16

Issue

Section

Articles