KOLABORASI ORANG TUA DAN GURU DALAM MENDUKUNG PERKEMBANGAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS ANAK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46773/alathfal.v5i2.1469

Abstract

Indonesia's 21st century education system emphasizes the importance of critical thinking skills in the development of every child. Collaboration between parents and teachers is a method that can be used to support the development of children's critical thinking skills. Effective communication can encourage cooperation in creating an interactive and supportive learning environment, both at home and at school, so that children can learn the thinking skills needed to face the challenges of the modern world. This article aims to find out (1) how collaboration between parents and teachers can effectively improve children's critical thinking skills, (2) the obstacles that are often faced in collaborative efforts between parents and teachers to improve children's critical thinking skills and solutions to the obstacles experienced. This article uses the literature review method by obtaining 100 sources from articles, books, and repositories, then the data is analyzed and gets 10 main articles. The results show that collaboration between parents and teachers creates a consistent learning environment, both at home and at school. In conclusion, the role of parents and teachers is very important in children's learning process, especially in developing critical thinking skills that are the foundation for their future.

Keywords:  Parents; Teachers; Critical Thinking; Children

References

Al Asaladullah, S., & Nurhalin. (2021). Peran Pendidikan Karakter dalam Membentuk Kemampuan Berfikir Kritis Generasi Muda Indonesia. Kaisa: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 12–24. https://doi.org/https://doi.org/10.56633/kaisa.v1i1.202

Aprilia, T. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Sains Flipbook Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 10–21. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i1.32059

Damanik, E. C., Rahajeng, L., Siahaan, M., Salomo, R. A. M. V., & Sianipar, D. (2023). Peran Guru Sekolah Minggu dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Anak Usia 11-12 Tahun. Kharismata: Jurnal Teologi Pantekosta, 5(2), 248–267. https://doi.org/10.47167/kharis.v5i2.109

Fadhil, D. F., Barokah, U. Z., & Faizah, Y. N. (2024). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Membangun Keterampilan Berpikir Kritis Pada Anak. FASHLUNA : Jurnal Pendidikan Dasar Keguruan, 5(1), 23–38. https://doi.org/10.47625/fashluna.v5i1.595

Hakim, M. S. H. I. (2020). Implementasi Kolaborasi Orang Tua dan Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring pada PAUD. JIEES : Journal of Islamic Education at Elementary School, 1(1), 26–33. https://doi.org/10.47400/jiees.v1i1.8

Husna, A., Fainani, F. F., Rohmah, H., Rohmah, B., & Lestari, F. G. (2023). Kolaborasi antara Guru dan Orang Tua dalam Perencanaan Pembelajaran Anak Usia Dini di TK Al-Ihsan Omben. Golden Age : Jurnal Anak Usia Dini, 7(3), 413–418.

Indah, D. R. (2019). Hubungan Kreativitas Guru Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajaran Matematika SD 77 Rejang Lebong.

Istiqomah, J. Y. N., & Indarini, E. (2021). Meta Analisis Efektivitas Model Problem Based Learning dan Problem Posing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 670–681. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.553

Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064–1074. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2124

Kurniasih, L. R. (2023). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpiikir Kritis Siswa Pasa Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VII di MTS Negeri 02 Kebahiang.

Limbong, M. (2020). Perkembangan Peserta Didik. UKI Press Universitas Kristen Indonesia.

Mustaricha, M., & Rochmadi, N. W. (2019). Efektifitas Model Pembelajaran In kuiri dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 368–373. https://doi.org/10.17977/um019v4i2p375-380

Nasution, U. S. Z. (2019). Pengaruh Pola Pengasuhan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Anak Dalam Pembelajaran. Jurnal Sintakis, 1(1), 1–9.

Ningsih, S., & Shanie, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Dasar. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 52–61. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v8i2.10126

Rahmawati, E. N., & Purwanti, E. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. Joyful Learning Journal, 10(1), 31–36. https://doi.org/10.15294/jlj.v10i1.42071

Serviana, D. (2019). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VI di MI Muhammadiyah BAE Kudus Tahun Pelajaran 2019/2020.

Sriyanto. (2015). Penerapan Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Nilai-Nilai Kearifan Lokal Pada Peserta Didik Kelas XI TB 1 SMK Negeri 1 Bancak Kabupaten Semarang. Jurnal Artefak, 3(1).

Wale, B. D., & Bishaw, K. S. (2020). Effects of using inquiry-based learning on EFL students’ critical thinking skills. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 5(1), 9. https://doi.org/10.1186/s40862-020-00090-2

Yuningsih, N. A., Darmiany, D., & Affandi, L. H. (2021). Pengaruh Metode Diskusi Berbantu Media Gambar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SDN 19 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 644–649. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.306

Yunita, H., Meilanie, S. M., & Fahrurrozi, F. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Pendekatan Saintifik. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 425. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.228

Yusnaldi, E., Wibowo, S. P., Azzahra, S., Sitorus, P. A., Hutasuhut, N. A., & Nadya, L. (2023). Strategi Guru dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran IPS di SD/MI. Jurnal Pendidikan Tambulasi, 7(3), 32160–32166.

Downloads

Published

2024-12-16

Issue

Section

Articles