PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA 5-6 TAHUN: SIBLING RIVALRY FENOMENOLOGI
DOI:
https://doi.org/10.46773/alathfal.v5i2.1483Keywords:
Sibling rivalry ; 5-6 years ; ChildrenAbstract
This research aims to provide a deeper understanding of the dynamics of sibling rivalry and how this can affect the language skills of children aged 5-6 years. This study used qualitative research with a sample of 13 parents who had children aged 5-6 years. The research results show that the way parents care for, guide and direct varies depending on the parenting style applied by each parent to their child. As well as sibling rivalry which has an impact on the language of children aged 5-6 years.
Keywords: Sibling rivalry ; 5-6 years ; Children
References
Adams, M. J. (1990). Beginning to Read: Thinking and Learning about Print. .
Adpriyadi, A., & Sudarto, S. (2019). “Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini Pada Subsuku Dayak Inggar Silat‟, . VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10(2), 129–136.
Amperawati, L., Muniroh, D., & Susanti, D. (2022). USULAN STPPA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI 5-6 TAHUN. Dini, 2(2), 43.
Andriyani, S., & Darmawan, D. (2018). Pengetahuan Ibu Tentang Sibling Rivalry pada Anak Usia 5-11 Tahun di Cisarua Kabupaten Bandung Barat. JURNAL PENDIDIKAN KEPERAWATAN INDONESIA, 4(2). https://doi.org/10.17509/jpki.v4i2.13708
Anslem Strauss, & Juliet Corbin. (2013). Dasar-Dasar Penelitian Kualitatif Tatalangkah dan Teknik-teknik Teoritisasi Data (Muhammad Shodiq & Imam Muttaqien, Eds.). Pustaka Pelajar.
Arsani, S. A. (2022). Teori Perkembangan Kognitif Anak Menurut Vygotsky & Contoh Praktik.
Boyd, D. R., & Bee, H. L. (2010). The growing child. Allyn & Bacon.
Buss, D. M. (2000). The dangerous passion: Why jealousy is as necessary as love and sex. (Simon & Schuster, Eds.).
Cahyo, K., Martini, M., & Riana, E. (2019). Perancangan Sistem Informasi Pengelolaan Kuesioner Pelatihan Pada PT Brainmatics Cipta Informatika. . . . Journal of Information System Research (JOSH), 1(1), 45–53.
Citra Triana Putri, A., Maryati Deliana, S., & Hendriyani Jurusan Psikologi, R. (2013). Developmental and Clinical Psychology DAMPAK SIBLING RIVALRY (PERSAINGAN SAUDARA KANDUNG) PADA ANAK USIA DINI Info Artikel ________________ Sejarah Artikel: Diterima Agustus 2013 Disetujui September 2013 Dipublikasikan Oktober 2013. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/dcp
Dariyo, A. (2010). Psikologi perkembangan Anak Tiga Tahun pertama. Bandung: PT Refika Aditama. (Cet. 2.). REFIKAADITAMA.
Driks, M. (2015). Sibling Relationship as Source of risk and resilience in the development and maintainance of internalizing and externalizing problem during chilhood and adolescence. Clinical Psychology Review
Fauziddin, M., & Mufarizuddin, M. (2018). Useful of clap hand games for optimalize cogtivite aspects in early childhood education. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 162–169.
Fitriani, R. (2018). PERKEMBANGAN FISIK MOTORIK ANAK USIA DINI. 1, 25–34.
Handayani. (1993). KEMAMPUAN MENGENAL HURUF PADA ANAK DI KELOMPOK B TK ABA KALIBULUS BIMOMARTANI KECAMATAN NGEMPLAK ABILITY TO KNOW LETTERS IN CHILDREN IN GROUP ABA ABA KALIBULUS BIMOMARTANI KECAMATAN NGEMPLAK.
Hanum, A. L., & Hidayat, A. A. (2015). Faktor dominan pada kejadian Sibling rivalry pada Anak Usia Prasekolah. The Sun, 2(2), 14–20.
Hatzigianni, Maria Shahaeian, Ameneh Wang, Cen Murray, Elizabeth Harrison, & Linda J. (2016). The combined effects of teacher-child and peer relationships on children’s social-emotional adjustment. Jurnal Psikologi Sekolah, 1–59.
Herawati. (2018). MEMAHAMI PROSES BELAJAR ANAK. In Volume IV. Nomor 1. Januari-Juni.
Herawati, N. H., & Katoningsih, S. (2023). Kemampuan Bahasa Anak Usia Prasekolah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1685–1695. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4122
Juniardi. (2023, March 6). Makna Kata dan Istilah Berbagai Bidang dalam bahasa Indonesia.
Karisnawati, S. (2012). 11._Naskah_Publikasi.
Kholilullah, Hamdan, & Heryani. (2020). PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI. www.ejournal.annadwahkualatungkal.ac.id
KidSense. (2020). Kemampuan mengikuti instruksi.
Lubis, H. Z. (2018). JURNAL RAUDHAH METODE PENGEMBANGAN BAHASA ANAK PRA SEKOLAH (Vol. 06, Issue 02). http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/raudhah
Mia. (2022). Edu-Riligia: Jurnal Kajian Pendidikan Islam dan Keagamaan Karakteristik Perkembangan Peserta Didik. 6. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.47006/er.v6i4.5794
Mualif. (2022, November 8). Birrul Walidain: Pengertian, Cakupan dan Dalilnya.
Musa, Monoarfa, & Regar. (2024). Pemahaman Konsep Matematis Siswa dalam
Menyelesaikan Soal Cerita Materi Barisan dan Deret Kelas X. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 08(02), 1040–1048. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i1.3031
Musfiroh, T. (2005). Bermain sambil belajar dan mengasah kecerdasan. Jakarta: Depdiknas.
Nuruk Habibah. (2024, February 5). 10 Cara Mudah Mengajarkan Anak Membaca di Rumah.
Oktaviana, W. (2019). ASESMEN KEMAMPUAN MENGENAL HURUF ANAK USIA DINI MELALUI MEDIA BIGBOOK THE ASSESSMENT ABILITY TO KNOW THE LETTERS FOR EARLY CHILDREN THROUGH THE BIG BOOK MEDIA (Vol. 5, Issue 2).
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). PERATURAN MENTERI PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN REPUBLIK INDONESIA.
Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. International Universities Press.
Pines, A. M. (1998). Romantic Jealousy: Causes, Symptoms, Cures (1st ed.). Routledge.
Psychology. (2019). Tahapan Perkembangan Moral Menurut Piaget.
Santrock, J. W. (2019). CHILDREN Fourteenth Edition THE NATURE OF CHILDREN’S DEVELOPMENT 2. https://lccn.loc.
Sari, C. N. , & Alfikri, M. (2023). Komunikasi Interpersonal dalam Mengatasi Sibling Rivalry di Mabar Lingkungan IV. Kabilah: Journal of Social Community, 8(1), 1–15.
Sinaga, N., Lukmanulhakim, & Marmawi R. (2018). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DENGAN TEKNIK MENCARI PASANGAN KATA DAN GAMBAR PADA ANAK USIA 5 ± 6 TAHUN.
Siswanto. (2021). NILAI-NILAI PENDIDIKAN AKHLAK DALAM FILM “IBU MAAFKAN AKU” KARYA AMIN ISHAQ. www.iainpurwokerto.ac.id
Talango, S. R., Sultan, I., & Gorontalo, A. (2020). Konsep Perkembangan Anak Usia Dini. In ECIE Journal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Early Childhood Islamic Education Journal (Vol. 01, Issue 01). https://kbbi.web.id.kembang,
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wahyuni, A., & Hasan Ah, N. (2023). TILA: Jurnal Pendidikan Islam Ana Usia
Dini
PENGARUH METODE BERCERITA PADA PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI. 3(1).
Yaerina, Y. N. (2016). SKRIPSI HUBUNGAN JENIS POLA ASUH ORANG TUA DENGAN KEJADIAN SIBLING RIVALRY PADA ANAK USIA 3-12 TAHUN DI DESA JOHO KECAMATAN PACE KABUPATEN NGANJUK.
Yusiana, M. A., & Teviana, F. (2012). Pola Asuh Orang Tua terhadap Tingkat Kreativitas Anak . Jurnal Penelitian STIKES Kediri, 5(1), 48–61.
Yuswati, H., & Setiawati, F. A. (2022). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Bahasa Anak Pada Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5029–5040. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2908
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hani Nirrana Amalia, Rhoudatun Naimah, Gita Fannia Nadillah, Rahma Rizkiya Septiana, Adharina Dian Pertiwi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.