PERAN POLA ASUH ORANG TUA DALAM PENANAMAN RASA CINTA TANAH AIR DAN BUDAYA PADA ANAK USIA DINI

Authors

  • Dhinanda Aulia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Indah Khairani Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khairani Munadia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Masganti Sitorus Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.46773/alathfal.v5i2.1511

Keywords:

Parenting, Love for the Country, Local Culture. Early Childhood, Cultural Identity

Abstract

This study aims to analyze the role of parenting on the cultivation of the value of love for homeland and local culture in early childhood. In the era of globalization that brings foreign cultural influences, the role of parents as educators at home is very important. Through a qualitative approach and literature study, this research found that democratic parenting is more effective in building children's sense of attachment to their culture, through involvement in discussions and direct experience. In contrast, authoritarian and permissive parenting can hinder children's understanding of cultural values and reduce their love for their homeland. The results of this study emphasize the importance of creating a balanced, loving environment and providing clear guidance so that children can grow into individuals who are proud of their cultural identity. Thus, parents are expected to implement parenting patterns that support the cultivation of national and cultural values in the next generation.

Keywords:  Parenting, Love for the Country, Local Culture. Early Childhood, Cultural Identity

References

Aji, A. P., & Wangid, M. N. (2022). Kontribusi Pola Asuh Orang Tua pada Penanaman Karakter Cinta Tanah Air Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2718–2724. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1135

Alwi, M. H., Nurfaridah, K., Purba, S. A. B., Hati, S. P., & Nasution, F. (2016). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 1(3), 13067–13075.

Az-Zahra, S. F., Pertiwi, H., Athaullah, M. D. A., & ... (2024). Pengaruh Pola Asuh Keluarga Terhadap Karakter Anak Dalam Pendidikan Islam Di Sekolah. Jurnal Pendidikan …, 2(1), 106–116. https://jpk.joln.org/index.php/2/article/view/128%0Ahttps://jpk.joln.org/index.php/2/article/download/128/136

Durrotunnafisa, D., & Rosy, B. (2023). Sosialisasi Peran Pola Asuh Orang Tua Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Warga Desa Nglaban Melalui Posyandu Balita Desa Nglaban. Empowerment: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(2), 84–91. https://doi.org/10.51700/empowerment.v3i2.451

Elan, E., & Handayani, S. (2023). Pentingnya Peran Pola Asuh Orang Tua untuk Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 2951–2960. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.2968

Fajzrina, L. N. W., Fatmawati, F., Munawarah, M., Ngaisah, N. C., Fajarrini, A., Meilasari, D., & Hermawati, K. A. (2023). Perkembangan Kognitif dan Emosional Anak Usia 5 Tahun Melalui Gerak dan Lagu. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 5(1), 16–30. https://doi.org/10.15642/jeced.v5i1.2316

Hendri. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Konsep Diri Pada Anak. At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 56. https://doi.org/10.22373/taujih.v2i2.6528

Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 101–112. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8785

Lestari, M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84–90. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26777

Marlisa, L. (2019). Harmonisasi Pola Asuh Keluarga Terhadap Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Kajian Anak (J-Sanak), 1(01), 136–146. https://doi.org/10.24127/j-sanak.v1i01.16

Tabi’in, A. (2020). Pola Asuh Demokratis sebagai Upaya Menumbuhkan Kemandirian Anak di Panti Asuhan Dewi Aminah. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 30. https://doi.org/10.24014/kjiece.v3i1.9581

Taib, B., Ummah, D. M., & Bun, Y. (2020). Analisis Pola Asuh Otoriter Orang Tua Terhadap Perkembangan Moral Anak. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 2(1), 128–137. https://doi.org/10.33387/cp.v2i1.2090

Wijono, H. A., Nafiah, U., & Lailiyah, N. (2021). Konsep Pola Asuh Orang Tua Perspektif Pendidikan Islam. IRSYADUNA: Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1(2), 155–174.

Yeni Marlina, Desi, D., & Dary, D. (2023). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Psikososial Anak Usia 6-11 Tahun di Salatiga. Jurnal Vokasi Keperawatan (JVK), 6(2), 218–227. https://doi.org/10.33369/jvk.v6i2.31417

Zulfa, M. Y. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Mau’izhah, 9(1), 75. https://doi.org/10.55936/mauizhah.v9i1.18

Downloads

Published

2024-12-16

Issue

Section

Articles