FILSAFAT PENDIDIKAN MATEMATIKA (MATEMATIKA SEBAGAI ALAT PIKIR DAN BAHASA ILMU)

Authors

  • Prima Mytra Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai
  • Andi Kaharuddin Universitas Lakidende
  • Fatimah Fatimah Universitas Al Syariah Mandar
  • Fitriani Fitriani Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai

DOI:

https://doi.org/10.46773/aljabar.v2i2.731

Abstract

The purpose of this study is to determine the history of mathematics, the role of mathematics as a tool of thought, and the role of mathematics as the language of science so that it can be useful for students and lecturers of Mathematics Education to know the history and role of mathematics as a tool of thought and language in everyday life. This type of research is descriptive research with a literature review approach by combining various references to articles, books and websites. The data used is secondary data. The findings are that mathematics as the language of science is mathematics used to express ideas, thoughts, ideas, feelings, and as a tool for communicating and interacting by humans. Mathematics as a tool of thought is a tool used to symbolize algorithms, manipulate numbers, recognize and find patterns, symbols, tables, and graphs.

Keywords: The role of mathematics; Mathematics as a tool of thought; mathematics as the language of science.

References

Aditya, D. Y. (2016). Pengaruh penerapan metode pembelajaran resitasi terhadap hasil belajar matematika siswa. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2).

Anwar, N. T. (2018). Peran kemampuan literasi matematis pada pembelajaran matematika abad-21. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 364—370.

Arcavi, A. (1994). Symbol sense: Informal sense-making in formal mathematics. For the learning of Mathematics, 14(3), 24—35.

Arcavi, A. (2005). Developing and using symbol sense in mathematics. For the learning of mathematics, 25(2), 42—47.

As-Suyuthi, J., & Al-Mahalli, J. (2003). Tafsir jalalain. Surabaya: Imaratullah.

Aulia, R. N., Rahmawati, R., & Permana, D. (2020). PERANAN PENTING EVALUASI PEMBELAJARAN BAHASA DI SEKOLAH DASAR. 01, 9.

Churiyah, Y. (2011). Komunikasi lisan dan tertulis. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Daulay, N. (2015). Pengantar Psikologi dan Pandangan Al-Qur’an Tentang Psikologi. Kencana.

Pagau, D. A., & Mytra, P. (2023). The Effect of Technology In Mathematics Learning. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(1), 287-296.

Fajriyah, E. (2018). Peran etnomatematika terkait konsep matematika dalam mendukung literasi. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 114—119.

Fithriani, F. (2019). Implikasi Aksiologi dalam Filsafat Pendidikan. Intelektualita, 5(1).

Hadjar, I. (2005). Paradigma Baru Ilmu Pengetahuan. Unisia, 106—111.

Harahap, S. (2018). Penerapan Metode Kooperatif Model TGT (Team Games Tournament) Sebagai Alternatif Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SD Negeri 200410 Simapil-Apil Padangsidimpuan Tahun Pelajaran 2016/2017. Ristekdik: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 9—13.

Haromaini, A. (2020). Manusia Makhluk Pembelajar (Studi Tafsir Tarbawi).

Hasanah, U. (2020). Aksiologi ilmu dalam tradisi isalam dan barat (etika keilmuan dalam tradisi islam dan barat).

Imelda, A. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 227—247.

Kadarwati, A., & Malawi, I. (2017). Pembelajaran tematik:(Konsep dan aplikasi). Cv. Ae Media Grafika.

Kariadinata, R. (2007). DESAIN DAN PENGEMBANGAN PERANGKAT LUNAK (SOFTWARE) PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS MULTIMEDIA. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1, 18.

Kasri, K. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar Matematika melalui Media Puzzle Siswa Kelas I SD. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 2(3), 320—325.

Khotimah, I. H. (2015). Dimensi Aksiologis Pendidikan Islam.

Li, Y., Schoenfeld, A. H., diSessa, A. A., Graesser, A. C., Benson, L. C., English, L. D., & Duschl, R. A. (2020). Computational thinking is more about thinking than computing. Dalam Journal for STEM Education Research (Vol. 3, Nomor 1, hlm. 1—18). Springer.

Machmud, T. (2011). RASIONALISME DAN EMPIRISME Kontribusi dan dampaknya pada perkembangan filsafat matematika. Jurnal Inovasi, 8(01).

Moreno-Armella, L., & Sriraman, B. (2005). The articulation of symbol and mediation in mathematics education. ZDM, 37(6), 476—486.

Openshaw, R., & Walshaw, M. (2019). Repurposing Mathematics and Science. Dalam Transnational Synergies in School Mathematics and Science Debates (hlm. 95—113). Springer.

Paladang, K. K., Indriani, S., & Dirgantoro, K. P. (2018). ANALISIS KESALAHAN SISWA KELAS VIII SLH MEDAN DALAM MENGERJAKAN SOAL MATEMATIKA MATERI FUNGSI DITINJAU DARI PROSEDUR NEWMAN [ANALYZING STUDENTS’ERRORS IN SOLVING MATHEMATICS PROBLEMS IN FUNCTION TOPICS BASED ON NEWMAN’S PROCEDURES IN GRADE 8 AT SLH MEDAN]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 1(2), 93—103.

Rahayu, M. (2007). Bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Grasindo.

Rokhmah, D. (2021). Ilmu dalam Tinjauan Filsafat: Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 7(2), 172—186.

Rosnawati, R., Syukri, A. S. A., Badarussyamsi, B., & Rizki, A. F. R. A. F. (2021). Aksiologi Ilmu Pengetahuan dan Manfaatnya bagi Manusia. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(2), 186—194.

Saihu, S. (2019). Komunikasi Pendidik Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Khusus Asy-Syifa Larangan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(3), 418—440.

Sanprayogi, M., & Chaer, M. T. (2017). Aksiologi Filsafat Ilmu dalam Pengembangan Keilmuan. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 4(1), 105—120.

Saputra, P. R. (2014). Kecemasan Matematika dan Cara Menguranginya (Mathematic Anxiety and How To Reduce It). PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(2).

Sihabudin, H. A. (2022). Komunikasi Antarbudaya: Satu Perspektif Multidimensi. Bumi Aksara.

Sirojudin, D., & Ashoumi, H. (2020). Aksiologi Ilmu Pengetahuan Manajemen Pendidikan Islam. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 182—195.

Solihin, A. M. (2011). Etika komunikasi lisan menurut al-qur’an: Kajian tafsir tematik.

Suardi, M. (2018). Belajar & pembelajaran. Deepublish.

Suherman, E. (2003). Pendekatan kontekstual dalam pembelajaran matematika. Educare.

Suryana, D. (2021). Pendidikan anak usia dini teori dan praktik pembelajaran. Prenada Media.

Wahyudin, W. (2018). Etnomatematika Dan Pendidikan Matematika Multikultural.

Yudha, F. (2019). Peran Pendidikan Matematika Dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia Guna Membangun Masyarakat Islam Modern. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 5(2), 87—94.

Downloads

Published

2023-08-13

Issue

Section

Articles