EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN PAPAN SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL TERHADAP PEMAHAMAN SISWA KELAS VIII

Authors

  • Atmadi Institut Ahmad Dahlan Probolinggo
  • Tuhfatul Janan Institut Ahmad Dahlan Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.46773/aljabar.v3i2.957

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the use of learning media board system of linear equations of two variables (SPLDV) on the understanding of 8th grade students. This research was conducted in September 2023, the first week to the third week, located at MTs Miftahul Ulum. In this study, the data normality test was carried out using the shapiro-wilk method where the results showed that the pre-test significance was 0.207 and the post-test was 0.202, which means that the data is normally distributed. Then the normality gain test was conducted to determine the effectiveness of the SPLDV board as a learning media with an average N-gain score of 0.6724 and the average N-gain percent was 63.8823%.

Keywords: learning media, spldv, math

References

Amir, A. (2014). Pembelajaran Matematika SD Dengan Menggunakan Media Manipulatif. Forum Pedagogik.

Asma, n. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Ppkn Pada Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar Inpres Karunrung Kota Makassar.

Hidayah, A., & Syahrani, S. (2022). Internal Quality Assurance System Of Education In Financing Standards and Assessment Standards. Indonesian Journal of Education (INJOE), 3(2), 291–300. https://doi.org/10.54443/injoe.v3i2.35

Kastiyah, & Arigiyati, T. A. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan persoalan matematika materi SPLDV. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 515–519.

Marryono Jamun, Y. (2018). Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 10(1), 1–136.

Oktavia, M., Prasasty, A. T., & Isroyati. (2019). Uji Normalitas Gain untuk Pemantapan dan Modul dengan One Group Pre and Post Test. Simposium Nasional Ilmiah Dengan Tema: (Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah Melalui Hasil Riset Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), November, 596–601. https://doi.org/10.30998/simponi.v0i0.439

Oviyanti, F. (2016). Tantangan Pengembangan Pendidikan Keguruan di Era Global. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 267–282. https://doi.org/10.21580/nw.2013.7.2.562

Parwati, N. P., & Pramartha, I. N. B. (2021). Strategi guru sejarah dalam menghadapi tantangan pendidikan indonesia di era society 5.0. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 22(1), 143–158. https://doi.org/10.5281/zenodo.4661256

Prabowo, P. A. A., & Darmawan, P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Grafik Pada Materi Persamaan Linier Dua Variabel untuk Siswa SMP. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika Dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi.

Priyanda, R. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Cai Dengan Tipe Tutorial Terhadap Hasil Belajar Siswa Smk Muhammadiyah 9 Medan Effectivenes. 50–57.

Ramadhan, N., & Khairunnisa. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Big book Subtema Indahnya Keberagaman Budaya Negeriku. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran.

Sadewo, Y. D., Purnasari, P. D., & Muslim, S. (2022). Filsafat Matematika: Kedudukan, Peran, Dan Persepektif Permasalahan Dalam Pembelajaran Matematika. Inovasi Pembangunan : Jurnal Kelitbangan, 10(01), 15–28. https://doi.org/10.35450/jip.v10i01.269

Samura, A. O. (2015). Penggunaan media dalam pembelajaran matematika dan manfaatnya. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 69–79.

Sugiarta, I. M., Mardana, I. B. P., Adiarta, A., & Artanayasa, W. (2019). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara (Tokoh Timur). Jurnal Filsafat Indonesia, 2(3), 124–136. https://doi.org/10.23887/jfi.v2i3.22187

Sugiyono, prof. dr. (n.d.). metode penelitian, kuantitatif kualitatif dan r&d.

Suhartini, E., Ayu, W. I., & Ramli, B. M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline 3 Materi Gaya Pada Siswa Kelas Iv Sdn 009 Sungai Kunjang. Kompetensi, 15(2), 225–232. https://doi.org/10.36277/kompetensi.v15i2.73

Tri Wulandari, & Adam Mudinillah. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 102–118. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.245

Ulufah, A. N. (2021). Kreativitas Guru Dalam Mengembangkan Mind Mapping Sebagai Media Pembelajaran Tematikdi Sdit Darussalam Gontor. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(02), 92–102. https://doi.org/10.21154/maalim.v2i2.2962

Witjaksono, S. T. (2020). Penggunaan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas III SDN Setia Asih 06 Bekasi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan.

Downloads

Published

2024-03-01

Issue

Section

Articles