METODE PENDIDIKAN ISLAM KACAMATA HASAN AL — BANNA

Authors

  • M Riza Zainuddin STAI Muhammadiyah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.46773/imtiyaz.v5i2.248

Keywords:

Keywords, Islamic Education Method, Hasan Al — Banna, Learning

Abstract

Abstract

Education is very closely related to the factors of change in the culture of human life. There needs to be improvements in every educational process to be able to formulate a good and decent life in accordance with expectations. The task of education to have strategic potential has a role in bringing a superior foundation in facing the threat of future challenges that have a dynamic nature. Education should be able to face the era of modernization to balance or face the waves of change. Therefore, major problems arise regarding the concept of Islamic education methods that currently need to be studied and explored. Judging from the history of civilization, Islamic education has existed since the time of the Prophet Muhammad who continues to develop to face the challenges of the modernization era, but the current reality of Islamic education has not been able to face the challenges of the times for the current era. Therefore, the main problem in this study is how is the method of Islamic education in the perspective of Hasan Al-Banna? This research proves that the method of Islamic religious education initiated by Hasan Al-Banna is proven to be able to face the challenges of modernization of the times.

 

 

References

Furchan, Ali. (1982). Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.

Kholiq, Abdul Dkk. (1999). Pemikiran Pendidikan Islam Kajian Tokoh Klasik dan Kontemporer. Semarang: Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo dan Pustaka Pelajar.

Maleong, Lexy. (1991). Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Nata, Abudin. (1997). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Qordhawi, Yusuf. (1980). Pendidikan Islam dan Madrasah Hasan Al-Banna. Jakarta: Bulan Bintang.

Quthb, Muhammad. (1993). Sistem Pendidikan Islam. Bandung: PT. Al-Ma’arif

Ruslan, Utsman Abdul Mu’iz. (2000). Pendidikan Politik Ikhwanul Muslimin. Solo: Era Intermedia.

Suyudi, H.M. (2005). Pendidikan dalam Perspektif Al-Qur’an (Integrasi Epistimologi Bayani, Burhani, dan Irfani). Yogyakarta: Mikraj.

Tafsir, Ahmad. (2001). Ilmu Pendidikan Islam dalam Perspektif Islam.

Bahar Agus Setiawan, Benny Prasetiya, Sofyan Rofi: 2019. “Implementasi Tasawuf Dalam Pendidikan Agama Islam: Independensi, Dialog, Dan Integrasi.” POTENSIA 5(1): 64—78.

Basyit, Abdul. “IMPLEMENTASI MANAJEMEN MUTU PENDIDIKAN ISLAM Pendahuluan Islam Merupakan Agama Yang Universal Ajarannya Mencakup Bidang Akidah Ibadah Dan Muamalah Bahkan Untuk Kehidupan Sosial Pengejewantahan Mengindikasikan Bahwa Sesuatu Yang Akan Dikerjakan Haruslah Te.”

Benny, Prasetiya, Ulil, Hidayah, Aries, dirgayunita. 2019. “Hubungan Gaya Kognitif Dan Motivasi Berprestasi Dengan Hasil Belajar.” Belajea: Jurnal Pendidikan Islam 2(2): 1689—99.

Fakhruddin, Agus. 2011. “Prinsip-Prinsip Manajemen Pendidikan Islam Dalam Konteks Persekolahan.” Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim 9(2): 199—212.

Haryati, Tri Astutik. 2009. “Islam Dan Pendidikan Multikultural.” TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam 4(2). http://www.ejournal.stainpamekasan.ac.id/index.php/tadris/article/view/250.

Hidayah, Ulil. 2018. “REKONSTRUKSI EVALUASI PENDIDIKAN MORAL.” Jurnal Pedagogik 05(01): 69—81.

Kadarwati, Ani. 2016. “The Improvement of Teaching-Learning Quality through Academic Supervision with A Classroom Visit Technique Abstract.” Gulawentah 1(2).

Naimah, Cik, and Ulil Hidayah. 2017. “REORIENTASI PENDIDIKAN ISLAM UNTUK HARMONISASI SOSIAL ; HIDDEN CURRICULUM SEBAGAI SEBUAH TAWARAN.” In ANCOMS 2017, , 726—32.

Prasetiya, Benny. 2018. “Dialektika Pendidikan Akhlak Dalam Pandangan Ibnu Miskawaih Dan Al-Gazali.” Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam 9950(December): 249—67.

–––. 2021. Metode Pendidikan Karakter Religius Paling Efektif Di Sekolah. Lamongan: Academia Publication.

Prasetiya, Benny, Sofyan Rofi, and Bahar Agus Setiawan. 2018. “PENGUATAN NILAI KETAUHIDAN DALAM PRAKSIS PENDIDIKAN ISLAM.” Journal of Islamic Education (JIE) III(1): 1—15.

Rosif. 2015. “DIALEKTIKA PENDIDIKAN ETIKA DALAM ISLAM ( Analisis Pemikiran Ibnu Maskawaih ) Rosif ( STIT Maskumambang Gresik ).” Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol III(No 2): p 393-417.

Studi, Program et al. 2016. “Implementasi Program Sekolah Ramah Anak Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Tempuran.”

Suharto, Toto. 2012. “KESADARAN YANG BERTENTANGAN SEBAGAI BENTUK RESOLUSI KONFLIK DALAM PENDIDIKAN: Pengalaman Pesantren Persatuan Islam Di Masa Orde Baru.” Jurnal Analisis XII(Vol 12, No 2 (2012)): 453—82. http://ejournal.iainradenintan.ac.id/index.php/analisis/article/view/16.

Ulfatun, Hasanah; Banatus; Sania. 2020. “HUBUNGAN ANTARA METODE BELAJAR DAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN PRESTASI.” Al-Muaddib 1(April 2020): 71—79.

Downloads

Published

2022-02-13

Issue

Section

Articles