PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN CERITA PERANG OBOR 3D DALAM MASALAH KETERAMPILAN MENULIS PADA KELAS V SD 2 KARANGGONDANG

Authors

  • Sepvi Rahayu Universitas Muria Kudus
  • Nur Fajrie Universitas Muria Kudus
  • Lintang Kironoratri Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.46773/muaddib.v6i4.1319

Abstract

This research aims to determine the effect of students' writing skills with learning media story war 3D torch in class V SD N 2 Karanggondang 3 D media is realized with pop up book media. Data collection techniques use technique interviews, observations, tests, and documentation. Analysis of the data used covers qualitative data analysis with subject 21 students . Enhancement results Study influenced by management learning and activities student Based on study above the media is solution for overcome skills write paragraphs, research and analysis to Indonesian language learning skills write, can withdrawn conclusion that results Study about material influence change environment physique to mainland experience improvement, It is seen in condition beginning student error write student decrease. Besides from class average gain, increase results you can learn too seen from percentage achievement KKM value obtained students, achieve 100% KKM completion

References

Ahmad Zamronia, Irfai Fathurohmanb, M. N. A. (2023). Struktur Dan Fungsi Cerita Rakyat “Perang Obor” Di Kabupaten Jepara Ahmad. J u r n a l I l m i a h S a s t r a, 1(1), 14–25.

Asrul, Sarigih, A. H., & Mukhtar. (2017). Evaluasi Pembelajaran. In Perdana Publishing. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf

Amaliyah, E. I. (2019). Tradisi Perang Obor di Tegalsambi Jepara: Kajian Maqasid Al-Shariah. Journal of Islamic Studies and Humanities, 4(2), 246–261. https://doi.org/10.21580/jish.42.5230

Aryani, V., Fajrie, N., & Kironoratri, L. (2023). Pengembangan Media E-story Book Berbasis Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Dongeng Sastra Anak Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 09, 1939–1954.

Audina, F., & Aini, P. R. (2022). Minat Belajar Siswa Terhadap Pelajaran Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(2), 157. https://doi.org/10.30821/eunoia.v2i2.2100

Awalia, L. M., Pratiwi, I. A., & Kironoratri, L. (2021). Analisis Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa di Desa Karangmalang. Jurnal Basicedu, 5(5), 3940–3949. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1354

Ayuningrum, S. (2023). Penerapan Media Pop Up Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek. Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran, April.

Cahyani, D., & Sari, M. (2020). Penggunaan Media Pop Up Book Dalam Menanamkan Pendidikan Moral Pada Anak Usia Dini. Jcmc, 5(1), 73–86.

Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2018). Mendesain dan melaksanakan MIXED METHODS RESEARCH.

Dalman, H. (2016). keterampilan menulis.

Dessi Purnamasari, N. S. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Pop Up Book Terhadap Peningkatan Keywords : Pop Up Book , membaca Pop Up Book Learning Media , Abstract PENDAHULUAN Pendidikan memiliki peran yang sangat penting bagi kehidupan manusia . Adanya pendidikan akan memberikan kon. JURNAL LENSA PENDAS, 5.

Elisabeth, G., Nike, P., Br, M., Rani, S., Purba, O., Jl, A., Iskandar, W., Baru, K., Percut, K., Tuan, S., Serdang, K. D., & Utara, S. (2024). Budaya Salam Sapa Sebagai Manifestasi Sila Ketiga Pancasila ( Studi Pada Interaksi Sosial Di Fakultas Ilmu Sosial Unimed ) Sila Ketiga Pancasila berbunyi " Persatuan Indonesia ". Sila ini mengandung makna. 3, 302–310.

Endang Switri. (2020). Teknologi Dan Media Pendidikan Dalam Pembelajaran.

Fachmi, T. (2021). Media Madani Media Madani (Nomor December).

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660

Fransisca Anna, & Wijoyo Hadion. (2020). Implementasi Mettā Sutta Terhadap Metode Pembelajaran Di Kelas Virya Sekolah Minggu Sariputta Buddhies. Jurnal Ilmu Agama dan Pendidikan Agama Buddha, 2(March).

Hidayah, N., Wahyuni, R., & Hasnanto, A. T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Gambar Berseri Berbasis Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 59–66. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/index

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Kara, R. B., Fathurohman, I., & ... (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi melalui Media Ludo Pintar. Journal of Education …, 4(3), 363–370.

Kironoratri, L. (2020). Komik Berbasis Pendidikan Karakter Sebagai Media Pembelajaran Memproduksi Teks Cerpen. Transformasi Pendidikan Menyongsong SDM di Era Society 5.0, 1–11.

Kasupardi, E., & Supriatna. (2010). pengembangan keterampilan menulis.

Loliyana, L., Anggraini, D. T., & Efendi, U. (2022). Penggunaan Media Pop-Up Book terhadap Keterampilan Membaca dan Menulis Peserta Didik Kelas I SD. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 9(1), 19–30. https://doi.org/10.24042/terampil.v9i1.9602

Mohamad Johan, G. (2020). Media Pop-Up Book Untuk Melatihkan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. Visipena Journal, 11(1), 46–59. https://doi.org/10.46244/visipena.v11i1.1021

Nugaraha, R. A., & Putri, S. (2023). Perang Obor : Pengembangan Wisata Budaya Kabupaten Jepara. 1(1), 28–38.

Pelajaraan, N. T., Dewi, I. S., & Puspitasari, Y. D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Window Shopping Terhadap Penguasaan Konsep Ipa Siswa Pada Materi Bunyi Di Smpn 1 Rejoso Kabupaten. 1–14.

Putri, R. R., Kanzunnudin, M., & Fajrie, N. (2021). Analisis Keterampilan Menulis Ditinjau dari Kemampuan Kognitif Siswa Kelas 1 SD 3 Piji Kudus. Jurnal Educatio, 7(4), 1394–1402. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1398

Rahma, T., Kuryanto, M. S., & Kironoratri, L. (2023). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Model Group Investigation Berbantuan Media Puzzle. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 478–483. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4694

Rahmadani, Z. A., Utara, J. L., Kulon, K., Bae, K., Kudus, K., Utara, J. L., Kulon, K., Bae, K., Kudus, K., Sari, N. W., Utara, J. L., Kulon, K., Bae, K., Kudus, K., Utara, J. L., Kulon, K., Bae, K., Kudus, K., Utara, J. L., … Kudus, K. (2023). Analisis Nilai Pendidikan Karakter Religius pada Cerita Rakyat Perang Obor di Kabupaten Jepara Universitas Muria Kudus Diskursus : Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 6(1), 36–48.

Rifqa Afisa, Z., Fajrie, N., & Pratiwi, I. A. (2023). Pengembangan Media Komik Edukasi Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas V Mi Pim Mujahidin. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 3848–3861.

Rohima, N. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Pada Siswa. Publikasi Pembelajaran, 1(1), 1–12.

Downloads

Published

2024-10-02

Issue

Section

Articles