IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI (GAYA BELAJAR) PADA KELAS II MATA PELAJARAN MATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v6i4.1322Abstract
Currently, Indonesian education is experiencing a slight decline after Covid-19. The aim of this study is to implementation learning style differentiation and analyze the effectiveness carried out in the learning process using mathematics subjects regarding Numbers Up to 10,000. This study was conducted using qualitative methods at SDN Sendangguwo 01 Semarang. The results of observations and diagnostic tests carried out, in the first table, 29% of students have an auditory learning style. Then 54% of students have a visual learning style and 17% of students have a kinesthetic learning style. From the results of the interviews given, it can be seen that differentiated learning using learning styles can increase students' interest in the teaching and learning process.
References
Azzahrah Putri, R., Magdalena, I., Fauziah, A., & Nur Azizah, F. (2021). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 157–163. https://doi.org/10.59141/cerdika.v1i2.26
Buana, I. K. S. (2020). Implementasi Aplikasi Speech to Text untuk Memudahkan Wartawan Mencatat Wawancara dengan Python. Jurnal Sistem Dan Informatika (JSI), 14(2), 135–142. https://doi.org/10.30864/jsi.v14i2.293
Dianti, Y. (2023). Diferensiasi Pembelajaran. In S. Amalia (Ed.), UNY Press (1st ed.). Yogyakarta: Yogyakarta. Retrieved from http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf
Elcery, M., & Satria, R. (2023). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Diferensiasi Gaya Belajar Siswa Kelas IX di SMP Negeri 7 Padang. As-Sabiqun, 5(3), 861–873. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v5i3.3336
Faizah, L. N., & Fathurrahman, M. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Google Sites pada Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah, 8(2), 288–295. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/js/article/view/56992/23482
Fitriyah, F., & Bisri, M. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Keragaman Dan Keunikan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(2), 67–73. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n2.p67-73
Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180
Kamal, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI Mipa Sma Negeri 8 Barabai. Julak: Jurnal Pembelajaran Dan Pendidik, 1(1), 89–100.
Kristiani, H., Susanti, E. I., Purnamasari, N., Purba, M., Saad, M. Y., & Anggaeni. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (1st ed.; R. Despriliani, ed.). Jakarta: Jakarta.
Nikmah, K. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Observasi Lapangan pada Mata Kuliah Studi Arsip untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. ASANKA : Journal of Social Science and Education, 4(1), 26–33. https://doi.org/10.21154/asanka.v4i1.5912
Nurlatifah, A., & Munandar, K. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 1–7. https://doi.org/10.47134/jtp.v1i3.87
Nursapiah. (2020). Penelitian Kualitatif. In H. Sazali (Ed.), Wal ashri Publishing (1st ed.). Medan, Sumatera Utara: Wal ashri Publishing. Retrieved from http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://fiskal.kemenkeu.go.id/ejournal%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1
Puspita, R. D., Paksi, H. P., & Sutaji, S. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi (Gaya Belajar) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan IPAS Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas V SDN Sukowati Kapas Bojonegoro. Journal on Education, 6(1), 871–885. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3006
Rafiska, & Susanti, R. (2023). Analisis Profil Gaya Belajar Peserta Didik Sebagai Data Pembelajaran Berdiferensiasi Di Kelas XII SMA Negeri 1 Palembang. Research and Development Journal of Education, 9(1), 474–482. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.17043
Rahman, K., & Ririen, D. (2023). Implementasi Asesmen Diagnostik Non Kognitif dalam Kebijakan Sekolah. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 1815–1823. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.3954
Rohman, Syaifudin, N. A. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Metode Penemuan Terbimbing Di SMA Negeri 14 Palembang. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 5(2), 165–173.
Suwartiningsih, S. (2021). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Tanah dan Keberlangsungan Kehidupan di Kelas IXb Semester Genap SMPN 4 Monta Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.39
Swihadayani, N. (2023). Karakteristik Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Sosial Teknologi, 3(6), 488–493. https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v3i6.810
Widyasari, A., Widiastono, M. R., Sandika, D., & Tanjung, Y. (2022). Fenomena learning loss sebagai dampak pendidikan di masa pandemi covid-19. BEST JOURNAL (Biology Education Science & Technology), 5(1), 297–302.
Yulia, I., & Mareza, L. (2024). Peran Guru dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pelajaran Seni Budaya dan Prakarya di SD Muhammadiyah Purwokerto. Jurnal Sekolah, 8(3), 465–479. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/js/article/view/58453/24165
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hanung Salsabila Pramesti Salsa, Noviana Dini Rahmawati, Khafidlotur Rofiqoh, Noor Miyono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. All published articles are open access and will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.