IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI (GAYA BELAJAR) PADA KELAS II MATA PELAJARAN MATEMATIKA

Authors

  • Hanung Salsabila Pramesti Salsa Universitas PGRI Semarang
  • Noviana Dini Rahmawati Universitas PGRI Semarang
  • Khafidlotur Rofiqoh SDN Sendangguwo 01
  • Noor Miyono Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.46773/muaddib.v6i4.1322

Abstract

Currently, Indonesian education is experiencing a slight decline after Covid-19. The aim of this study is to implementation learning style differentiation and analyze the effectiveness carried out in the learning process using mathematics subjects regarding Numbers Up to 10,000. This study was conducted using qualitative methods at SDN Sendangguwo 01 Semarang. The results of observations and diagnostic tests carried out, in the first table, 29% of students have an auditory learning style. Then 54% of students have a visual learning style and 17% of students have a kinesthetic learning style. From the results of the interviews given, it can be seen that differentiated learning using learning styles can increase students' interest in the teaching and learning process.

Author Biographies

Noviana Dini Rahmawati, Universitas PGRI Semarang

Pendidikan Profesi Guru

Noor Miyono, Universitas PGRI Semarang

Pendidikan Profesi Guru

References

Azzahrah Putri, R., Magdalena, I., Fauziah, A., & Nur Azizah, F. (2021). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 157–163. https://doi.org/10.59141/cerdika.v1i2.26

Buana, I. K. S. (2020). Implementasi Aplikasi Speech to Text untuk Memudahkan Wartawan Mencatat Wawancara dengan Python. Jurnal Sistem Dan Informatika (JSI), 14(2), 135–142. https://doi.org/10.30864/jsi.v14i2.293

Dianti, Y. (2023). Diferensiasi Pembelajaran. In S. Amalia (Ed.), UNY Press (1st ed.). Yogyakarta: Yogyakarta. Retrieved from http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf

Elcery, M., & Satria, R. (2023). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Diferensiasi Gaya Belajar Siswa Kelas IX di SMP Negeri 7 Padang. As-Sabiqun, 5(3), 861–873. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v5i3.3336

Faizah, L. N., & Fathurrahman, M. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Google Sites pada Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah, 8(2), 288–295. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/js/article/view/56992/23482

Fitriyah, F., & Bisri, M. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Keragaman Dan Keunikan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(2), 67–73. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n2.p67-73

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180

Kamal, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI Mipa Sma Negeri 8 Barabai. Julak: Jurnal Pembelajaran Dan Pendidik, 1(1), 89–100.

Kristiani, H., Susanti, E. I., Purnamasari, N., Purba, M., Saad, M. Y., & Anggaeni. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (1st ed.; R. Despriliani, ed.). Jakarta: Jakarta.

Nikmah, K. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Observasi Lapangan pada Mata Kuliah Studi Arsip untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. ASANKA : Journal of Social Science and Education, 4(1), 26–33. https://doi.org/10.21154/asanka.v4i1.5912

Nurlatifah, A., & Munandar, K. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 1–7. https://doi.org/10.47134/jtp.v1i3.87

Nursapiah. (2020). Penelitian Kualitatif. In H. Sazali (Ed.), Wal ashri Publishing (1st ed.). Medan, Sumatera Utara: Wal ashri Publishing. Retrieved from http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://fiskal.kemenkeu.go.id/ejournal%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1

Puspita, R. D., Paksi, H. P., & Sutaji, S. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi (Gaya Belajar) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan IPAS Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas V SDN Sukowati Kapas Bojonegoro. Journal on Education, 6(1), 871–885. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3006

Rafiska, & Susanti, R. (2023). Analisis Profil Gaya Belajar Peserta Didik Sebagai Data Pembelajaran Berdiferensiasi Di Kelas XII SMA Negeri 1 Palembang. Research and Development Journal of Education, 9(1), 474–482. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.17043

Rahman, K., & Ririen, D. (2023). Implementasi Asesmen Diagnostik Non Kognitif dalam Kebijakan Sekolah. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 1815–1823. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.3954

Rohman, Syaifudin, N. A. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Metode Penemuan Terbimbing Di SMA Negeri 14 Palembang. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 5(2), 165–173.

Suwartiningsih, S. (2021). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Tanah dan Keberlangsungan Kehidupan di Kelas IXb Semester Genap SMPN 4 Monta Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.39

Swihadayani, N. (2023). Karakteristik Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Sosial Teknologi, 3(6), 488–493. https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v3i6.810

Widyasari, A., Widiastono, M. R., Sandika, D., & Tanjung, Y. (2022). Fenomena learning loss sebagai dampak pendidikan di masa pandemi covid-19. BEST JOURNAL (Biology Education Science & Technology), 5(1), 297–302.

Yulia, I., & Mareza, L. (2024). Peran Guru dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pelajaran Seni Budaya dan Prakarya di SD Muhammadiyah Purwokerto. Jurnal Sekolah, 8(3), 465–479. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/js/article/view/58453/24165

Downloads

Published

2024-10-02

Issue

Section

Articles