PERAN PENDIDIK SEBAGAI AGENT OF CHANGE DALAM PENDIDIKAN ORANG DEWASA
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v7i1.1362Abstract
This study examines the role of educators as agents of change, particularly in the context of adult education. Through a comprehensive literature review, this study explores the theoretical underpinnings and practical implementation of educators as catalysts for societal transformation. The findings of this study highlight that educators have a critical role in shaping individuals and societies. As agents of change, they not only impart knowledge but also foster critical thinking, skills, and a lifelong love of learning. This study underscores the importance of educators’ professional development, with emphasis on the need for ongoing training and support, particularly to equip them with the competencies needed to navigate the complexities of modern education. This study also examines the challenges educators face in fulfilling their role as agents of change, including limited resources, varying levels of learner engagement, and rapid technological advances. To address these challenges, strategies such as fostering collaborative partnerships, leveraging technology, and promoting learner-centered approaches are needed.
References
Adhiman, F., & Mugiarso, H. (2021). Hubungan penyesuaian diri terhadap resiliensi akademik pada siswa dalam menghadapi pembelajaran saat masa pandemi covid 19. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 258–264.
Andrian, A. (2018). Perspektif Guru Sebagai Agen Pembaharu (Agent Of Change) Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Kewarganegaraan. Untirta Civic Education Journal, 3(1), 79–100.
Bahri, S., & Arafah, N. (2020). Analisis Manajemen SDM Dalam Mengembangkan Strategi Pembelajaran Di Era New Normal. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 1(1), 20–40.
Damayanti, R. R., Sumantri, M. S., Dhieni, N., & Karnadi. (2022). Guru sebagai Agen of Change dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 960–976.
Dewey, J. (1961). Democracy and Education. TheMacmillanCompany.
El-Yunusi, M. Y. M., Salsabila, A., & Arifin, N. (2023). Guru Profesional dalm Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 4204–4212.
Fauziah, I. (2021). Desain Pembelajaran Pendidikan Dasar Berbasis Perkembangan Intelektual. PREMIERE: Journal of Islamic Elementary Education, 3(1), 1–18.
Fitriya, I., & Syafi’i, I. (2022). Membangun Generasi Milenial Melalui Penddikan Al-Quran Sebagai Investasi Masa Depan Bangsa. Jurnal Penelitian Medan Agama, 13(2), 60–66.
Ganiadi, M. (2022). Strategi Pendidikan Non Formal Dalam Membangun Perubahan Sosial di Desa Hegarmanah Kecamatan Panggarangan Kabupten Lebak. Jurnal Pengabdian Dinamika, 9(2), 59–78.
Herwani, H. (2022). Peran Guru Sebagai Pelaku Perubahan. Educational Journal: General and Specific Research, 2(3), 391–396.
Idris, R. (2013). Pendidikan sebagai agen perubahan menuju masyarakat indonesia seutuhnya. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 16(1), 62–72.
Jenita, J., Harefa, A. T., Pebriani, E., Hanafiah, H., Rukiyanto, B. A., & Sabur, F. (2023). Pemanfaatan Teknologi Dalam Menunjang Pembelajaran: Pelatihan Interaktif Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 13121–13129.
Knowles, M. S., Holton, E., & Swanson, R. (2005). The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development (6th). Elsevier.
Musawamah, M. (2021). Peran orang tua dan guru dalam membentuk karakter anak di Kabupaten Demak. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 3(1), 54–70.
Nasution. (2006). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. PT. Bumi Aksara.
Permana, A. A., Kusnadi, A., Marpaung, A. N., Marcela, E. D., Yuasan, N., & Fauziyah, S. (2023). Effect of Zoom fatigue on health and learning loss in students during the COVID-19 pandemic. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 10(1), 22–32.
Rizik, M., Hasibuan, L., & Us, K. A. (2021). Pendidikan masyarakat modern dan tradisional dalam menghadapi perubahan sosial dan modernisasi. Jurnal Literasiologi, 5(2), 61–68.
Setiawan, D., Aziz, S. A., & Hilman, C. (2022). Pengembangan Social dan Pembangunan Pendidikan Berbasis Masyarakat. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(2), 74–84.
Sudjana, D. (2018). Evaluasi Program PLS. Rosdakarya.
Sunaryo. (1989). Strategi Belajar-Mengajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Penerbit IKIP Malang.
Tannady, M. (2023). Entrepreneurial Education and Self-Efficacy on Entrepreneurial Intention Among Students in Higher Education Institution. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(3), 877–887.
Wiguna, I. B. A. A. (2021). Pelatihan Dan Pengembangan Keterampilan Mengajar Guru Pendidikan Anak Usia Dini. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(3), 533–539.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khairul Syafuddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.