IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI SISWA KELAS CALISTUNG SANGGAR BIMBINGAN MUHAMMADIYAH MALAYSIA
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v7i1.1447Abstract
Literacy skills are an important thing that must be possessed by students. Good literacy skills can help students' understanding in the learning process. There are several options that teachers can use to improve students' literacy skills, one of which is by implementing differentiated learning. The purpose of this study is to improve students' literacy skills by implementing differentiated learning. The method used is a qualitative approach with a descriptive method. The results of the study indicate that the implementation of differentiated learning provides quite good progress in students' literacy skills in Sanggar Bimbingan Muhammadiyah Malaysia.
References
Ade Sintia Wulandari. 2022. “Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran Dalam Keberagaman.” Jurnal Pendidikan Mipa 12(3):682–89. doi: 10.37630/jpm.v12i3.620.
Andajani, Kudubakti. 2022. “Modul Pembelajaran Berdiferensiasi.” Mata Kuliah Inti Seminar Pendidikan Profesi Guru 2.
Ayu Sri Wahyuni. 2022. “Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran IPA.” Jurnal Pendidikan Mipa 12(2):118–26. doi: 10.37630/jpm.v12i2.562.
Bahasa, Badan Pengembangan dan Pembinaan. 2021. “Badan Bahasa Sikapi Rendahnya Tingkat Literasi Di Indonesia.” Retrieved November 30, 2024 (https://badanbahasa.kemdikbud.go.id/berita-detail/984/badan-bahasa-sikapi-rendahnya-tingkat-literasi-di-indonesia).
Faiz, Aiman, Anis Pratama, and Imas Kurniawaty. 2022. “Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Program Guru Penggerak Pada Modul 2.1.” Jurnal Basicedu 6(2):2846–53. doi: 10.31004/basicedu.v6i2.2504.
Fitriani, Yani dan Azis, Ikhsan Abdul. 2019. “Literasi Era Revolusi Industi 4.0.” 100.
Fitriyah, Fitriyah, and Moh Bisri. 2023. “Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Keragaman Dan Keunikan Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian 9(2):67–73. doi: 10.26740/jrpd.v9n2.p67-73.
Inayah A.M, Muh, Reni Lolotandung, and Irmawati M. 2023. “Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Di Sekolah Dasar.” Elementary Journal : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 6(1):29–38. doi: 10.47178/elementary.v6i1.2056.
Kemampuan, Analisis, Literasi Siswa, Sekolah Dasar, Dharma Gyta, Sari Harahap, Fauziah Nasution, Eni Sumanti Nst, and Salman Alparis Sormin. 2022. “Learning In.” 6(2):2089–98.
Kemendikbud. 2023. “Peringkat Indonesia Pada PISA 2022.” Kemendikbud. Retrieved November 28, 2024 (https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2023/12/peringkat-indonesia-pada-pisa-2022-naik-56-posisi-dibanding-2018).
Khasanah, Imroatun, and Alfiandra. 2023. “Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Kelas IX Di SMPN 33 Palembang.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 5(1):5324–27.
Khoerunnisa, Putri, and Syifa Masyhuril Aqwal. 2020. “Analisis Model-Model Pembelajaran.” Fondatia 4(1):1–27. doi: 10.36088/fondatia.v4i1.441.
Latifah, Latifah, and Fitri Puji Rahmawati. 2022. “Penerapan Program CALISTUNG Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Kelas Rendah Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6(3):5021–29. doi: 10.31004/basicedu.v6i3.3003.
Mirdad, Jamal, and M. I. Pd. 2020. “Model-Model Pembelajaran ( Empat Rumpun Model Pembelajaran ).” 2(1):14–23.
Polii, Dandi Joel, and Meyva Polii. 2022. “Manajemen Pendidikan Agama Kristen Dalam Ketahanan Keluarga.” EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership 3(1):117–32. doi: 10.47530/edulead.v3i1.99.
Rosalina, Vidila, Donny Fernando, Saefudin Saefudin, and Hikmatullah Hikmatullah. 2021. “Gerakan 5000 Donasi Buku Dalam Upaya Membangun Budaya Literasi : Tahap 4.” ABDI SABHA (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) 2(2):191–97. doi: 10.53695/jas.v2i2.242.
Setiyani, Vina Dwi, and Sri Harmianto. 2022. “Analisis Kemampuan Guru Dalam Membuat Dan Memanfaatkan Media Pembelajaran.” Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar 9(1):47–56. doi: 10.17509/jppd.v9i2.50514.
Solichah, Novia, Hilmi Yatun Solehah, and Rafidatul Hikam. 2022. “Persepsi Serta Peran Orang Tua Dan Guru Terhadap Pentingnya Stimulasi Literasi Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(5):3931–43. doi: 10.31004/obsesi.v6i5.2453.
Suwandi, Ferina Putri Ery, Khoiriyati Kaulina Rahmanigrum, Endah Trie Mulyosari, Praja Mulyantoro, Yanuartun Ika Sari, and Banun Havifah Cahyo Khosiyono. 2023. “Strategi Pembelajaran Diferensiasi Konten Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar 1(1):57–66.
Zendrato, Juniriang. 2016. “TINGKAT PENERAPAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DALAM PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DI KELAS Suatu Studi Kasus Di SMA Dian Harapan Jakarta.” Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 6(2):58. doi: 10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p58-73.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Moch Jayluddin Fahlefy, Iwan kuswandi, Jamilah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.