URGENSI PENGEMBANGAN BAHAN AJAR DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v7i1.1465Abstract
This study focuses on the important and best concepts in the development of Islamic Religious Education (PAI) teaching materials. The purpose of this study is to determine the urgency of developing teaching materials in Islamic Religious Education learning. In this study, the author uses a library research method and uses data sources from literature on Islamic Religious Education and the perspectives of practitioners involved in the process of making teaching materials. To collect data, relevant sources are searched, selected, and analyzed. This is done to create a complete framework for the development of effective PAI teaching materials. The results of the study indicate that students' motivation and understanding of the subject are significantly improved through systematic and comprehensive teaching materials. Well-designed and easy-to-understand teaching materials can help students learn better. This study also emphasizes the importance of using a systematic approach that includes needs analysis, design, development, implementation, and evaluation to create teaching materials that are in accordance with the curriculum and meet students' needs. In conclusion, the development of effective PAI teaching materials not only meets students' learning needs but also improves teachers' ability to deliver lessons effectively.
References
Abdullah, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar. CV. Malang: Literasi Nusantara Abadi.
Abdurahman, A., Maslani, M., & Ismail, D. S. (2024). Konsep Dasar Bahan Ajar PAI dan Perannya dalam Pembelajaran. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6 (4), 3266–3275.
Ayu, Y., Wahyuningtiyas, P., Fikri, K., & Fitrianawati, M. (2022). Dampak Pembelajaran Konvensional Pada Siswa SD Muhammadiyah Domban 3 dan Problem Based Learning Sebagai Solusinya.
Djuwita, P. (2020). Peningkatan Kemampuan Guru Sekolah Mengembangkan Bahan Ajar Berbasis Nilai Dan Lingkungan. Jurnal Mutiara Pendidikan, 5(1), 14–19.
Faisal, M., Hotimah, Nurhaedah, Nurfaizah, A., & Khaerunnisa. (2020). Peningkatan Kopetensi Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Bahan Ajar Digital di Kabupaten Gowa. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(3).
Fathoni, T. (2021). Pengaruh Tingkat Pendidikan Agama Islam Orang Tua Terhadap Karakter Religius Peserta Didik. Mentari: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 9–16.
Fauzan, Lateh, A., & Arifin, F. (2019). Analisis Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Indonesia dan Thailand (Studi kebijakan Kurikulum 2013 dan Kurikulum 2008 di tingkat SMA). Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 14(2), 297.
Haq, A. M., & Muyasaroh, M. (2023). Pengembangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Digital Dalam Buku Karya Ike Kurniati. Tamaddun: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Keagamaan, 24(1), 039.
Hikmawati, F. (2020). Metodologi Penelitian. Bandung: PT. RajaGrafindo Persada.
Kodrat, H. A. G., & Rusyidiyah, E. F. (2020). Pemanfaatan Open Education Resources Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sma Unggulan Bppt Al-Fattah Lamongan. Tarbiya Islamia: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 10(2), 11–22.
Mahmudin, A. S. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Oleh Guru Tingkat Sekolah Dasar. Sittah: Journal of Primary Education, 2(2), 95–106.
Maksum, Muh. (2024). Prosedur Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam (PAI). AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(02), 1037–1050.
Manurung, J., Haloho, B., & Napitu, U. (2023). Mengembangkan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) di SD. Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 676–683.
Muddin, I. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam Menggunakan Pendekatan Ilmiah. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(2), 314–324.
Nasruddin, Sari, D., Makruf, S., Darmawan, P., & Makruf, S. A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar. PT Global Eksekutif Teknologi.
Nasution, Y. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 2(2). 366-344.
Nurhalipah, Syakiroh, I., Nurazizah, & Alijaya, A. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam Berbasis Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(1), 10–23.
Paputungan, D., Ondeng, S., & Arif, M. (2024). Konsep, Prinsip, Tujuan, Dan Manfaat Pengembangan Bahan Ajar Pai. Journal Of Islamic Education Manajement Research, 3(1), 35–44.
Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41–53.
Supardi. (2020). Landasan Pengembangan Bahan Ajar Menuju Kemandirian Pendidik Mendesain Bahan Ajar Berbasis Kontekstual. Mataram: Sanabil.
Tanjung, W. U., & Namora, D. (2022). Kreativitas Guru dalam Mengelola Kelas untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 199–217.
Widodo. (2023). Efektivitas Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 7(4), 89–102.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fathinatul Wafiqah Lubis , Meyniar Albina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.