TANTAGAN DAN SOLUSI SISTEM PENGELOLAAN DANA PENDIDIKAN DI ERA DIGITAL

Authors

  • Sabeni Universitas Islam 45 Kota Bekasi
  • Ujang Suherman Universitas Islam 45 Bekasi
  • Apriliantoni Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.46773/muaddib.v7i1.1468

Abstract

Management of education funds is the most important and strategic element in realizing equal access and improving the quality of education in Indonesia. This research aims to identify the main challenges and solutions in managing education funds in Indonesia. The method in this research uses a qualitative approach based on literature studies. This study analyzes various relevant scientific journals, and compares fund management systems in several regions in Indonesia and developed countries such as Finland and Singapore. The results of this research show that the management of education funds in Indonesia still faces major challenges, especially in terms of uneven distribution, low transparency and suboptimal efficiency. Digitalization of the transparency system, enforcement of regulations, and involvement of local communities have proven to be effective strategies for improving the management of education funds.

References

Arifin, Z., Soviah, A., & Haderi. (2021). PERAN KYAI DALAM MEMBINA KEHARMONISAN KELUARGA PONDOKPESANTREN. ASA, 3(2). https://doi.org/10.58293/asa.v3i2.30

Cahya, A. A. (2015). Hantaman Korupsi Pada Perguruan Tinggi. 15 April.

Ekowati, M. (2020). Pemanfaatan Dana Otonomi Khusus Dalam Mendukung Kinerja Pemerintah Di Provinsi Aceh. Jurnal Media Birokrasi , 2(1).

Lega, D., & Hartanto. (2023). Tanggungjawab Pemerintah dan Kesenjangan Sosial Dalam Pendidikan. Adil Indonesia Journal, 4(2).

Mashari, M. (2022). TANGGUNG JAWAB PEMERINTAH DAERAH DALAM PENGGUNAAN DANA BOS UNTUK PENDIDIKAN DASAR YANG BERMUTU. SPEKTRUM HUKUM, 19(1). https://doi.org/10.35973/sh.v19i1.3261

Muhammad, D. H. (2020). Implementasi Pendidikan Humanisme Religiusitas dalam Pendidikan Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Industri 4.0. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i2.581

Otto, M. R. (2023). Implementation Gap Dalam Kebijakan Pemberian Beasiswa Siswa Unggul Papua di Luar Negeri. The International Journal of Pegon : Islam Nusantara Civilization, 10(02), 77–98. https://doi.org/10.51925/inc.v10i02.85

Pardede, L., & Simanjuntak, H. (2021). Tanggung Jawab Kepala Sekolah Dalam Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah. Jurnal USM Law Rivew, 4(2).

Pradana, A. A., Chandra, M., Fahmi, I., Casman, Rizzal, A. F., Dewi, N. A., & Nur’aini. (2021). Telaah Literatur sebagai Alternatif Tri Dharma Dosen: Bagaimana tahapan penyusunannya? Jurnal Ilmu Kesehatan Dharmas Indonesia, 01.

Rahmawati, S., & Hidayat, T. (2019). Transparansi dan Akuntabilitas. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 7(3), 45–56.

Rahmadhani, W. A., King, D., Ginting, E. M. B., Fernandes, Sijabat, D., Raviqy, R., & Amin, M. (2022). Pemanfaatan Website Sebagai Bentuk Digitalisasi Pelayanan Publik Untuk Mewujudkan Transparansi di Dinas Sosial Provinsi Sumatera Utara dan Pemanfaatan Digitalisasi Pada Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1).

Rani, Y., & Naqiyah, N. (2022). Studi kepustakaan peran gender androgini dan cara membatasinya berdasar perspektif bimbingan multibudaya. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(2). https://doi.org/10.26539/teraputik.621147

Rempang, S. N. U. (2023). KEADILAN TIMPANG DI PULAU REMPANG: Temuan Awal Investigasi atas Peristiwa Kekerasan dan Pelanggaran HAM 7 September 2023 di Pulau Rempang. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 5(1).

Rubiyati, W. R., & Ismanto, B. (2020). Evaluasi Program Bantuan Operasional Sekolah (BOS) di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2). https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2614

Sholeh, M. I. (2023). TRANSPARANSI DAN AKUNTABILITAS DALAM MEMBANGUN CITRA POSITIF MELALUI MANAJEMEN PENDIDIKAN YANG BERKUALITAS. TADBIRUNA, 3(1). https://doi.org/10.51192/tadbiruna.v3i1.622

Susanto, D., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1). https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.60

SYAMSUARDI, S. (2022). PENINGKATAN KINERJA APARATUR SIPIL NEGARA DENGAN MENGGUNAKAN PRESENSI DIGITAL DI LINGKUNGAN PEMERINTAH PROVINSI KEPULAUAN RIAU. KNOWLEDGE: Jurnal Inovasi Hasil Penelitian Dan Pengembangan, 2(1). https://doi.org/10.51878/knowledge.v2i1.1062

Widiastuti, A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Karakter Bangsa di Era Globalisasi. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2300

Wyman, O., Wang, C., Zhang, M., Sesunan, A., & Yolanda, L. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Pendidikan di Indonesia. Kemdikbud, 4(2).

Downloads

Published

2025-01-03

Issue

Section

Articles