BASIC PRINCIPLES OF ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT

Authors

  • Tri Yuliani UIN Mahmud Yunus Batusangkar
  • Mella Annisa SDN 04 IX Korong Kota Solok
  • Fitria Gusnita SDN 04 IX Korong Kota Solok
  • Mamy Triana SMPN 1 Kota Solok

DOI:

https://doi.org/10.46773/muaddib.v7i1.1536

Abstract

The basic principles of Islamic Education Management contain various flexible general principles so that they are in line with good progress and development. These principles are what distinguish between general education management and Islamic education management. The purpose of this study is to explain the basic principles of management in Islamic Education. The research method used is qualitative with a literature study approach. This study was conducted using a number of data and information derived from the results of the literature which were then presented with new results. The results of the study indicate that Islamic Education Management contained in the Al-Quran and its relevance to life in the Industrial Revolution 4.0 Era is the principle of sincerity, honesty, trustworthiness and justice. One of the basic principles that is no less important in Islamic Education Management is the nature of justice in schools, students must be instilled with the values of Islamic education, namely multicultural Islamic education as a basis or foundation that is incorporated in this Islamic Education Management, the theory of justice can be utilized.

References

Ahyani, H., Abduloh, A. Y., & Tobroni. (2021). Prinsip-Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam Dalam Al-Qur’an. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(1), 37–46.

Annisyaroh, S. (2022). Prinsip-Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam Perspektif Qur’an Hadits. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 111–124. https://doi.org/10.30868/im.v5i01.1842

Anwar, K., Ansori, Amrizal, Putri, M. S., & Umiati, T. (2023). Prinsip-Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan dalam Persfektif Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 128–137.

Arifudin, M., Sholeha, F. Z., & Umami, L. F. (2021). Planning (Perencanaan) Dalam Manajemen Pendidikan Islam. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 146–160.

Asrita, R., Demina, & Zulmuqim. (2022). Manajemen Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Keislaman, 1(1), 159–166.

Faisal, F., Ali, H., & Rosadi, K. I. (2021). Sistem Pengelolaan Pendidik dan Tenaga Kerja Kependidikan Berbasis Simdik Dalam Manajemen Pendidikan Islam. JIMT: Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(1), 77–85.

Faruqi, D., & Hakim, L. (2022). Prinsip Manajemen Perspektif Pendidikan Islam. RJIEM: Roqoba Journal of Islamic Education Management, 2(1), 34–41.

Hidayah, H., Vriyatna, M., & Mak’ris, A. (2021). Teori Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Mumtaz, 1(1), 44–52.

Januariani, & Efendi, N. (2023). Konsep Dasar Landasan Manajemen Pendidikan Islam. Journal of Pojok Guru, 1(2), 1–22.

Jauhari, I. (2021). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan Islam. Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 2(2), 190–208. https://doi.org/10.51772/tarbawi.v2i2.130

Listiowaty, E. (2020). Konsep Manajemen Pendidikan Berbasis Islam Dalam Upaya Pencapaian Tujuan Pendidikan. Jurnal Tahdzibi, 5(2), 105–116. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.5.2.105-116

Nurhayati, N., & Rosadi, K. I. (2022). Determinasi Manajemen Pendidikan Islam: Sistem Pendidikan, Pengelolaan Pendidikan, dan Tenaga Pendidikan (Literatur Manajemen Pendidikan Islam). JMPIS: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(1), 451–464.

Nurmayuli, Harmaini, K., Rijal, Y., Jannah, R., Khaira, M., Lubis, T. H., & Nurhidayah, B. (2023). Ontologi Filsafat Manajemen Pendidikan Islam. de Sultanah: Journal Education and Social Science, 1(2), 84–106.

Purnomo, S. A. (2020). Manajemen Pendidikan Islam Ditinjau Dari Tripusat Pendidikan. Alasma: Jurnal Media Informasi dan Komunikasi Ilmiah, 2(1), 43–58.

Putra, J., Elizasri, Wardani, K., & Ardeimen. (2023). Hakikat Kebenaran Sifat Ilmiah, Metode Mendapatkan Kebenaran Ilmiah, Riset Ilmiah dalam Ilmu Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Pustaka Cendekia Pendidikan, 1(1), 28–35.

Salam, I. A., Syaifuddin, M., & Syafaruddin. (2023). Konsep Dasar Manajemen Akademik di Perguruan Tinggi Islam. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 222–238. https://doi.org/10.54396/alfahim.v5i1.540

Sartika, D. (2020). Manajemen Pendidikan Tinggi Islam (Upaya Mereposisi dan Merekonstruksi Lembaga Pendidikan Tinggi Islam di Era Globalisasi). Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(2), 177–194.

Sholeh, M. I., & Efendi, N. (2023). Integrasi Teknologi Dalam Manajemen Pendidikan Islam: Meningkatkan Kinerja Guru di Era Digital. Jurnal Tinta, 5(2), 104–126.

Siregar, J. S., Dalimunthe, N. P., Nasution, A. P., & Azrizki, T. M. (2023). Konsep Manajemen Pendidikan Islam Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Ilmu Hadis. Jurnal Kajian Islam dan Sosial Keagamaan (JKIS), 1(2), 38–43.

Sondari, E. S., & Anwar, C. (2020). Manajemen Pendidikan Islam Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Keislaman, 1(1), 124–134.

Ulyani, A. S., Sulaeman, E., Uyuni, Y. R., & Solihin, B. (2023). Peran Filsafat Dalam Pengembangan Administrasi Pendidikan. Jurnal Indopedia (Inovasi Pembelajaran dan Pendidikan), 1(1), 214–223.

Yansyah, D., Harahap, N., & Murtafiah, N. H. (2023). Implementasi Manajemen Pendidikan Islam pada Lembaga Pendidikan di Era Globalisasi. Journal on Education, 5(4), 17097–17103.

Zohriah, A., Fauzjiah, H., Adnan, & Badri, M. S. M. N. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(3), 704–713. https://doi.org/10.17467/jdi.v5i3.4081

Downloads

Published

2025-01-03

Issue

Section

Articles