IMPLEMENTASI STRATEGI PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE PADA MTS KELAS VII YAYASAN PENDIDIKAN AS-SHOFA
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v7i1.1543Abstract
This study aims to determine the application of the Think Pair Share learning strategy at MTS Class VII of the As-Shofa Education Foundation, running as expected or not. This research reveals based on what happens in the field, namely when the Think Pair Share strategy is applied in the classroom. The type of research used in this study is a type of qualitative research method. Data collection techniques include observation, documentation, and interviews. The research data analysis process in this study has three components, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The validity techniques in this research are lingering, lengthy and triangulation. The results of this study indicate that the Think Pair Share learning strategy applied at school attracts students' reactions to learning, namely: fun, lessons are easier to understand, and train to be able to work together and respect the opinions of others. The results also show the obstacles to the implementation of Think Pair Share, namely: small classrooms, as well as inadequate facilities hinder the application of this strategy and require a lot of time in its application.
References
Aisyah. (2008). Penerapan strategi konflik Kagnitif dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa.
Alfiatun, N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) dengan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII MTs Mahdlatul Muslimin Kudus. Skripsi, Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Apriyanti, Y., Lorita, E., & Yusuarsono. (2019). Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Pusat Kesehatan Masyarakat Kembang Seri Kecamatan Talang Empat Kabupaten Bengkulu Tengah. 6(1), 74–75.
Ardiansyah, Risnita, & M. Syahran. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif Dan Kuantitatif. 1(2), 2.
Arlina, Batubara, A. U., Luthfiah, D. N., Khoridatunnida, & Sari Rangkuti, R. A. (2023). Implementasi Think Pair Share (Tps) Dalam Pembelajaran Fiqih. 4(2), 261.
Arlina, Daulay, A. A., Harahap, A. R., & Azzahra, A. (2024). Implementasi Strategi Pembelajaran Think Pair Share dalam Mata Pelajaran Aqidah Akhlak di MTs Ponpes Modern Darul Hikmah TPI Medan. 23(2), 821.
Arlina, Hasibuan, R. M., Syahida, N. A., Aqilla, N. P., & Aulaz, I. (2023). Meningkatkan Keterlibatan Siswa di Kelas Menggunakan Model Pembelajaran Think Pair Share. At-Tadris: Journal of Islamic Education, 2(2), 270–281.
Aryasih, M. A. (2018). Think Pair Share sebagai Strategi Efektif dalam Pembelajaran Membaca Intensif Siswa SMP. 2(3), 235.
Aziz, M., & Nasution, Z. (2012). Strategi & Pembelajaran Al-Qur’an Hadis. CV. Pena Persada.
Azizah, A. A. M., & Mashar, A. (2020). Analisis Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III Sekolah Dasar. Jenius: Journal of Education Policy and Elementary Education Issues, 2(1), 59.
Damayanti, F. & Yulistian. (2021). Penerapan Model pembelajaran Think Pair Share terhadap Siswa SMK. 10(2), 82.
Elhefni. (2011). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Dan Hasil Belajar Di Sekolah. Jurnal Ta'dib, 16(2).
Fadly, W. (2022). Model-Model Pembelajaran Untuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Ponorogo: Bening Pustaka.
Fahrurrozi, Edwita, Bintara, T., Kusmawati, A. P., & Zakiah, L. (2022). Model-model Pembelajaran Kreatif dan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. Jakarta: UNJ Press.
Fatimah, S. (2024). Pembelajaran IPA SD/MI Inovatif dan Kontekstual Berorientasi Education For Sustainable Development. Surakarta: CV. Pajang Putra Wijaya.
Haerullah, A., & Hasan, S. (2021). PTK & Inovasi Guru (hlm. 84). Jawa Timur: Uwais Inspirasi Indonesia.
Hamdayana, J. (2014). J. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif & Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.
Hasanah, H. (2016). Teknik-Teknik Observasi. 8(1), 25.
Hastuti, N. D., Baedowi, S., & Prasetya, S. A. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Think Pair and Share (TPS) Terhadap Nilai Belajar IPS. JP2, 3(1), 115.
Helaluddin, & Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif Sebuah Tinajuan Teori dan Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Hikmawati, F. (2020). Metodologi Penelitian. Bandung: PT Raja Grafindo Persada.
Ibrohim, A. (2018). Jejak Inovasi Pembelajaran IPS Mengembangkan Profesi Guru Pembelajar. PT Leutika Nouvalitera.
Jalinus, N., Syahril, Sukardi, & Haq, S. (2023). Pedagogi Kejuruan: Kompetensi Guru dan Kompleksitasnya. CV Budi Utama.
Kamil, V. R., Arief, D., Miaz, Y., & Rifma, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Belajar Siswa Kelas VI. Jurnal Basicedu, 5(6), 6025–6033. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1744
Khoirudin, K., & Supriyanah, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Pada Siswa Kelas X Di SMA Kutabumi I Tangerang Banten. Jurnal Inovasi dan Kreativitas (JIKa), 1(2). 17-18.
Kurniasih, I., & Sari, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Kata Pena.
Kusuma, F. W., & Aisyah, M. N. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Siswa Kelas Xi Ips 1 Sma Negeri 2 Wonosari Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2).
Lestari, E. P. (2023). Model Pembelajaran Think Pair Share Strategi Menumbuhkan Keberanian Berpendapat. Lombok: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
M. Husnullail, Risnita, Jailani, M. S., & Asbui. (2024). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Riset Ilmiah. 15(2).
M. Ruslan & T. Mustapa. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share. 13(1), 6.
Mulghalib, I. (2015). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas IV MIS. BORONG Pa’la’la Kecamatan Pattallassan Kabupaten Gowa. Skripsi. Makassar: Universitas Islam Negeri Alauddin.
Mustolih. (2023). Penerapan Model Kooperatif Think Pair Share Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Fiqih Siswa Kelas IX MTSN 4 Cilacap. 9(2), 171.
Nurazizah, K. F., & Wuryandari, W. (2019). Pengaruh model kooperatif tipe Think Pair Share terhadap kerja sama siswa. 16(1), 83.
Nurhasanah, S., Jayadi, A., Sa’diyah, R., & Syafrimen. (2019). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Edu Pustaka.
Pratiwi, A., Fadlilatul Hikmah, Adi Apriadi Adiansha, & Suciyati. (2021). Analisis Penerapan Metode Games Education dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 1(1), 36–43.
Pribadi, B. A. (2023). Penelitian dan Pengembangan Program Pembelajaran. Pamulang: Erlangga.
Rachmawati, A., & Erwin, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Berbantuan Media Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7637–7643.
Rianingsih, D., Mawardi, M., & Wardani, K. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Tps (Think Pair Share) Dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Kelas 3. Naturalistic : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 339–346.
Rivai, S., & Mohammad, F. D. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Think Pair Share Pada Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Penyajian Data Kelas IV Sekolah Dasar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 700–702.
Rosita, I., & Leonard, L. (2015). Meningkatkan Kerja Sama Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1).
Rusandi, & Rusli, M. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif Dan Studi Kasus. 2(1), 51–52.
Rusman, Abd. H. A. (2021). Penelitian Kualitatif Studi Fenomelogi, Case study, Grounded theory, Etnografi, biografi. CV Pena Persada Redaksi.
Sabina, D., Juardi, I. F., Dwi Putra, Y. N., & Komariah. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (TPS) Pada Materi Pengukuran Panjang Menggunakan Satuan Tidak Baku Pada Siswa Kelas 1 Di SDN Pasirbitung. Journal Of Educatin, 6(1), 7294.
Sadipun, B. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ips Siswa Kelas V Sdi Ende 14. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 11–16.
Sianturi, R. A. (2019). Penerapan Metode, Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya. 27.
Simamora, A., Panjaitan, M., & Manalu, A. (2024). Model Pembelajaran Kooperatif. Tasikmalaya: Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.
Simatupang, H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad Ke-21. Surabaya: CV. Cipta Media Edukasi.
Sulaiman, Yendri, O., Suhirman, L., Rachmandhani, S., & Baka, C. (2024). Metode dan Model Pembelajaran Abad 21 (Teori, Implementasi, dan Perkembangan) (1 ed.). PT. Green Pustaka Indonesia.
Sunhaji. (2022). Pengembangan Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam DI Sekolah/Madrasah (Studi Teoritik dan Praktik di Seklah/Madrasah) Buku II. Purwokerto: Zahira Media Publisher
Sutikno, S. (2021). Strategi Pembelajaran. Lombok: CV. Adanu Abimata.
Zulfirman, R. (2022). Implemetasi Metode Outdoor Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di MAN 1 Medan. 3(2), 149–150.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arlina, Friska Pratiwi, Fathinatul Wafiqah Lubis, Fakhry Muhammad Erde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.