STUDI LITERATUR PEMBELAJARAN MEDIA GEOMETRI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA DINI DI TAMAN KANAK-KANAK
DOI:
https://doi.org/10.46773/alathfal.v4i1.752Abstract
Cognitive ability is one aspect that is very important to develop because children can think, understand, and explore the things that are around them. Through good cognitive abilities children can also solve all the problems they face, and it will be a provision for children as adults. One of the things that can be used to develop these abilities is through geometry media, where the media teaches various forms of basic patterns. Activities that can be done with geometry media include classifying, recognizing shapes, sizes, and patterns that can be applied in everyday life. This research uses the Literature Review method and is included in qualitative research, where researchers do not go to the field to collect data. The results showed: 1) Early childhood is a time when children are sensitive to various kinds of stimuli in their environment. High curiosity and developmental aspects that must be maximally improved need to be facilitated properly; 2) Children's cognitive abilities can be improved through the use of geometry media in classroom learning activities. Through a variety of games designed according to the needs of child development then cognitive abilities of children can develop well and maximally; 3) The use of geometry media in learning can develop children's cognitive abilities among them.
References
Basri, H. (2018). Kemampuan kognitif dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran ilmu sosial bagi siswa sekolah dasar. Jurnal penelitian pendidikan, 18(1), 1-9.
Geometri, K. M. B. (2019). Kemampuan mengenal bentuk geometri melalui permainan balok anak usia dini. Journal on Early Childhood Education Research (JOECHER), 1(1), 32-45.
Hijriati, H. (2017). Tahapan perkembangan kognitif pada masa early childhood. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 33-49.
Istiqomah, N., & Maemonah, M. (2022). Konsep Dasar Teori Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini Menurut Jean Piaget. Khazanah Pendidikan, 15(2), 151-158.
Jawati, R. (2013). Peningkatan kemampuan kognitif anak melalui permainan ludo geometri di paud habibul ummi ii. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 1(1), 250-263.
Lestari, A. W. (2012). Penerapan Mengenal Konsep Bangun Geometri Melalui Kegiatan Bermain Meronce Sebagai Upaya Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini di PAUD Anggrek Sidoarjo. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya.
Mulyana, E. H., Loita, A., & Sunandar, A. K. T. (2022). Analisis Dasar Kebutuhan Pengembangan Media untuk Memfasilitasi Perkembangan Kognitif Anak pada Pembelajaran Geometri. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 3741-3745.
Pratiwi, W. (2017). Konsep bermain pada anak usia dini. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 106-117.
Putri, P. D. P., Slamet, S., & Astuti, W. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Anak Kelompok B Dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Pesan Berantai Di TK Pertiwi III Sawahan, Ngemplak, Boyolali Tahun Pelajaran 2014/2015 (Doctoral dissertation, Universitas MUhammadiyah Surakarta).
Riyana, C. (2012). Media pembelajaran. KEMENAG RI.
Rohaeni, E. S., & Gunadi, A. (2018). Peningkatan pengenalan konsep bilangan melalui media fauna pantai pada anak usia 4-5 tahuN. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 19-26.
Safira, S., & Fidesrinur, F. (2021). Peningkatan kemampuan mengenal bentuk geometri melalui maze geometri pada anak usia 4-5 Tahun. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 1(1), 1-9.
Sari, S. A. (2017). Analisis Geometri Fraktal pada Tapis dalam Mengeksplorasi Budaya Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Srianis, K., Suarni, N. K., Ujianti, P. R., & Psi, S. (2014). Penerapan metode bermain puzzle geometri untuk meningkatkan perkembangan kognitif anak dalam mengenal bentuk. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1).
Triharso, A. (2013). Permainan kreatif dan edukatif untuk anak usia dini. Yogyakarta: CV Andi Offset.
Yulistia, D. (2019). Mengembangkan Kemampuan Kognitif Melalui Media Bahan Kardus Bentuk Geometri Di Taman Kanak-Kanak Negeri Sekincau Lampung Barat (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

