OPTIMALISASI PEMBELAJARAN STEM MELALUI PELATIHAN PEMBUATAN MEDIA INTERAKTIF BERBASIS LIVEWORKSHEETS BAGI GURU

Authors

  • Wilda Syahri Universitas Jambi
  • Firdiawan Ekaputra Universitas Jambi
  • Hendra Universitas Jambi
  • Lisa Rukmana Universitas Jambi
  • Fuldiaratman Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.46773/djce.v4i4.2612

Abstract

The purpose of this training activity is to improve teachers' understanding and skills in creating STEM learning using interactive learning media based on the Liveworksheets application. The background for this activity is the results of observations showing that some teachers still have limited knowledge and skills in utilizing integrated interactive digital media such as the Liveworksheets application in the learning process. This activity was held on September 9, 2025, at SMA Negeri 8 Muaro Jambi and was attended by 25 teachers from all subject areas. The methods used to carry out the activity included preparation (observation, needs analysis, and training material development), training implementation (material delivery, demonstrations, media development practice, discussions), and evaluation (evaluation and reflection). The outcome of the training activity at SMA Negeri 8 Muaro Jambi was an increase in teachers' understanding and skills in creating STEM learning using interactive learning media based on the LiveWorksheets application.

References

Ayuningsih, R. F., Andrianto, D., & Kurniawan, W. (2025). Integrasi Model Pembelajaran Blended Learning dan Flipped Classroom: Strategi Efektif Dalam Pembelajaran Abad Ke-21. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 5(1), 10–21. https://doi.org/10.51878/strategi.v5i1.4942

Baharuddin, M. S., Handajani, S., Pangesthi, L. T., & Huda, I. (2025). Pengembangan E-LKPD Berbasis Aplikasi Liveworksheets Materi Peralatan Pengolahan Makanan untuk Siswa SMK Kuliner Fase E. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 1006–1012. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i1.3171

Basir, M. A., Suyitno, A., Aminudin, M., & Maharani, H. R. (2025). Penguatan Kompetensi Guru di Komunitas Belajar Harapan Bunda, Semarang melalui Pembelajaran Berbasis E-Comic. Altifani Journal: International Journal of Community Engagement, 5(2), 83–92. https://doi.org/10.32502/altifani.v5i2.251

Darwanto, Khasanah, M., & Putri, A. M. (2021). Penguatan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran di Sekolah (Sebuah Upaya Menghadapi Era Digital Dan Disrupsi). Jurnal Eksponen, 11(2), 25–35. https://doi.org/10.47637/eksponen.v11i2.381

Fauzi, A., Rahmatih, A. N., Indraswati, D., & Sobri, M. (2021). Penggunaan Situs Liveworksheets untuk Mengembangkan LKPD Interaktif di Sekolah Dasar. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 232–240. https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i3.1277

Fuada, S., & Fajriati, N. F. (2021). Pelatihan pembuatan modul interaktif menggunakan aplikasi Liveworksheet bagi guru di SDN Wiwitan Bandung. Community Empowerment, 6(11), 2010–2021. https://doi.org/10.31603/ce.5499

Kamila, & Erita, Y. (2023). Pengembangan e-LKPD Berbasis Clis Menggunakan Liveworksheet Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV Sekolah Dasar. Berajah Journal, 3, 471–478. https://doi.org/10.47353/bj.v3i3.257

Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. INNOVATIVE: JOURNAL OF SOCIAL SCIENCE RESEARCH, 1(2), 552–560. https://doi.org/10.31004/innovative.v1i2.113

Nisa, K., Sumantri, M. S., & Kurniawan, M. B. (2024). Inovasi Guru dalam Menciptakan Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Kreatif dan Menyenangkan. Nizhamiyah, XIV(1), 38–56. https://doi.org/10.30821/niz.v14i1.3661

Nurtanto, Y., & Suneki, S. (2024). Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Software Liveworksheet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(02), 1480–1493. https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i2.2955

Rahayu, A., Muliyati, D., & Wahyu, S. (2025). Desain Pembelajaran Berbasis STEAM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif pada Materi Kinematika. SPEKTRA: Jurnal Fisika Dan Aplikasinya Mitra Pilar: Jurnal Pendidikan, Inovasi, Dan Terapan Teknologi, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.58797/pilar.0401.01

Rahmawati, L., & Juandi, D. (2022). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Stem: Systematic Literature Review. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 7(1), 149. https://doi.org/10.25157/teorema.v7i1.6914

Said, S. (2023). Peran Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi : Kajian Pendidikan & Ekonomi, 6(2), 194–202. https://doi.org/doi.org/10.33627/pk.62.1300

Subayani, N. W., Ali, S. R. B., & Abdullah, N. binti. (2022). Implementasi STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) dalam Kurikulum PGSD. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2(1)), 49. https://doi.org/10.30587/didaktika.v28i2(1).4435

Susanri, E., & Kurniawan, H. (2020). Design Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 37–52. https://doi.org/10.26877/aks.v11i1.5292

Syahri, W., & Yusnaidar. (2022). Pengembangan E-Book Materi Gas Ideal Berbasis Multipel Representasi Menggunakan 3D Pageflip. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 14(1), 1–9. https://doi.org/10.22437/jisic.v14i1.16506

Utami, M., Refianti, R., & Luthfiana, M. (2024). Sytematic Literature Review : E-LKPD Berbantuan Liveworksheets Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. Symmetry | Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 9(1), 97–109. https://doi.org/10.23969/symmetry.v9i1.15859

Wigati, A. A., Hartono, D. P., & Romli, S. (2024). Penggunaan E-Worksheets Berorientasi Stem Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. JPK: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 01(02), 23–29. https://doi.org/10.56842/jpk.v1i2.276

Wulandari, N. R., Aka, K. A., & Mukmin, B. A. (2023). Pengembangan LKPD Berorientasi Pendekatan Saintifik dengan Aplikasi Liveworksheet Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 20–27. https://doi.org/10.54259/diajar.v2i1.1295

Downloads

Published

2025-12-04

Issue

Section

Articles