EFEKTIFITAS MATERI AQIDAH AKHLAK DALAM MENINGKATKAN KECERDASAN SPIRITUAL DAN EMOSIONAL SISWA

Authors

  • Sa'adatul Abadiyah STAI Muhammadiyah Probolinggo
  • Ulil Hidayah STAI Muhammadiyah Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.46773/muaddib.v6i1.1031

Abstract

One of the ways that the ideal of life is realized is through education, especially Islamic education among Muslims, which serves to internalize these Islamic principles and pass them on to the next generation. Schools as educational institutions have an important role in implementing the learning objectives of moral beliefs. Because, developing spiritual and emotional intelligence in students has a significant impact in shaping character. This research is of descriptive qualitative type to analyze material on moral beliefs in increasing the spiritual and emotional intelligence of students at Madrasah Tsanawiyah Miftahul Ulum Probolinggo. Based on the results of the study, MTs Miftahul Ulum Anak Probolinggo has strong emotional intelligence. They are able to regulate their emotions effectively, as seen by the fact that they do not feel intimidated by the rules and regulations that exist in school. Meanwhile, it can be said that the students of MTs Miftahul Ulum Probolinggo often have good spiritual intelligence in terms of their strong faith and acute environmental sensitivity.

References

Afiif, A. (2018). Psikologi Guru. Makassar: Alauddin Press.

Anonim, (2019), Undang-Undang Guru dan Dosen (UU RI Nomor 14 Tahun 2005) Jakarta: Asa Mandiri, Cet.1 ,

Ali, M. dan M. A. (2019). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Alwi, M. (2018). Anak Cerdas Bahagia dengan Pendidikan Positif. Jakarta: Noura Books.

Astarini, D., Nirwana, H., & Ahmad, R. (2016). Hubungan antara Konsep Diri Sosial,

Persepsi Siswa tentang Dukungan Sosial Orangtua, dan Teman Sebaya

dengan Komunikasi Interpersonal Siswa dan Implikasinya terhadap

Pelayanan Bimbingan dan Konseli. Konselor, 5(4)

Azhar, K., & Sa’idah, I. (2017). Studi analisis upaya guru Akidah Akhlak dalam

mengembangkan potensi nilai moral peserta didik di MI Kabupaten Demak.

Al-Ta’dib, 10(2).

Bariyyah, K & Latifah, L. (2019). Kecerdasan Emosi Siswa Ditinjau dari Jenis Kelamin dan Jenjang Kelas. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 4 (2). 68-.

Drajat, D. (2002). Dasar-dasar agama islam. Jakarta: Universitas Terbuka.

Elizabeth Hurlock, Child Development (New York: Graw Hill Book Ompany Inc,t th)

Fathurrohman, M. (2016) Pengembangan Budaya religius dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan, Jurnal Ta'allum, 4 (1)

Gharib, S. M. (2018). Membekali Anak Dengan Akidah. Jakarta : Maghfirah Pustaka,.

Ginanjar, M. H. (2017). Pembelajaran Akidah Akhlak dan Korelasinya dengan Peningkatan Ahlak Al-Karimah Peserta Didik. Bogor: Jurnal Edukasi Islam Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 06 No.

Ginanjar, M. H. (2017). Urgensi Lingkungan Pendidikan Sebagai Mediasi

Pembentukan Karakter Peserta Didik. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan

Islam, 2(04)

Gottman, J., DeClaire, J. 2001. Kiat-kiat Membesarkan Anak yang Memiliki Kecerdasan Emosiona

Komara, I. B. (2016). Hubungan antara kepercayaan diri dengan prestasi belajar

dan perencanaan karir siswa. Jurnal Psikopedagogia, 5(1), 33–42.

Kurniawan, Y., & Sudrajat, A. (2017). Peran teman sebaya dalam pembentukan

karakter siswa madrasah tsanawiyah. Socia Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 14(2),

–163

Latuconsina, N. K. (2014). Akidah Akhlak Kontemporer. Makassar: Alauddin Unipersity Press.

Majid, Abdul dan Andayani, D. (2015). Pendidikan Karakter Prespektif Islam. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Mudlofir, Ali. (2012) Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan

Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Rajawali Pers.

Muhaemin. (2015). Kawasan dan Wawasan Study Islam. Jakarta: Kencana Wardana Media.

Mulyasa. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Rosda

Ramadhai. (2014). "Lingkungan Pendidikan Dalam Implementasi Pendidikan Karakter", Jurnal, Universitas Garut 8.1

Sinaga, Z. A. R. dan H. (2014). Pengantar Studi Akhlak. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Syamhudi, M. H. (2015). Akhlak Tasawuf: Dalam Kontruksi Piramida Ilmu Islam. Malang: Madani Media, 2015.

Putri, N. E., Nirwana, H., & Syahniar, S. (2019). Hubungan kondisi lingkungan

keluarga dengan hasil belajar siswa sekolah menengah atas. JPGI (Jurnal

Penelitian Guru Indonesia), 3(2), 98–102

Toha, C. (2019). Metodologi Pengajaran Agama. Semarang: Pustaka. Pelajar.

Wahab, A. dan U. (2019). Kepemimpinan Pendidikan dan Kecerdasan Spiritual. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Yunansyah, T. (2016). Buku Akidah Akhlak Cetakan Pertama. Jakata: Grafindo Media Pratama.

Wawancara dengan Guru Akidah Akhlak MTs Miftahul Ulum, Probolinggo, 9 Desember 2023

Wawancara dengan Kepala MTs Miftahul Ulum, Probolinggo, 9 Desember 2023

Zahrudin. A. R dan Hasanudin Sinaga, Pengantar Studi Akhlak, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014).

Downloads

Published

2024-04-23

Issue

Section

Articles