PEMIKIRAN HASAN AL-BANNA ; ANALISIS TENTANG PENDIDIKAN KARAKTER
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v6i3.1193Abstract
Character education is an important aspect in the formation of the personality of individuals with noble character. In the context of Islamic education, figures such as Hasan Al-Banna have a significant contribution in offering character education concepts relevant to Islamic values. This study aims to explore the relevance of Hasan Al-Banna's character education in the perspective of Islamic education. Using qualitative approaches and literature studies, this study analyzes the thoughts and concepts of Hasan Al-Banna's character education and relates them to the challenges and needs of character education. The results showed that the concept of Hasan Al-Banna's character education, which is based on Islamic principles, is still very relevant and provides a holistic solution in overcoming moral degradation. This research contributes to the development of insights and strategies for Islamic character education that are contextual and adaptive to the times.
References
Abuddin Nata. (2009). Metodologi Kajian Islam. Bandung: PT Raja Graphine Press.
Chanifudin. (2016). Pendekatan Interdisipliner : Tata Kelola Pendidikan Islam Di Tengah Kompleksitas. Edukasi Islami - Jurnal Pendidikan Islam Januari 5, no. 9 .
Darsyah, C. S. (2020). Kebijakan Dalam Pendidikan. At-Thullab: Journal Of Islamic Studies 1, no. 1, 118.
Fuad Ihsan, H. k. (2007). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: CV Pustaka Setia.
Fuadi, M. H. (2017). Pesan Dakwah Hasan Al-Banna Dalam Majmu’at Al-Rasail. Ilmu Dakwah: Jurnal Akademik Kajian Homiletik 11, no. 2, 328.
Halim, S. (2019). PEMIKIRAN HASAN AL-BANNA TERHADAP PENDIDIKAN ISLAM. Ruhama : Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 2 .
Hasan Al-Banna, A.-D. A.-I.-M.-S. (1949 ). Dar al-Qalam. Kairo.
Hikmah Syukron Dasyah, C. (2022). Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal Di Kabupaten Kepulauan Meranti Provinsi RIAU. At-Thullab: Journal Of Islamic Studies 3, no. 1 , hlm 2.
Ihsan Hamdani kaj Ihsan. (2007). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: CV Pustaka Setia.
Isnawati. (n.d.). Tesis : Kajian Perbandingan Pemikiran Hasan Al-Banna Dan Ahmad Dahlan Tentang Konsep Pendidikan Islam., n.d.
Kholisin, M. (2017). Konsep Pendidikan Personal Tesis Muhammad Kholisin, Konsep Pendidikan Pribadi DalamPerspektif Hasan Al-Banna Tentang Perkembangan Spiritual Remaja hlm 57. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim.
Muchammad Yusuf Ibrahim. (2023). Tesis : Konsep Pendidikan Karakter Dari Sudut Pandang Hasan Al Banna Dan Abdul Kahar Mudzakkiri Serta Penerapannya.
Muhammad Al-Banna. (2014). Disertasi, Pemikiran Hasan Al Banna Dalam Pendidikan Islam hlm 33. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
Muhammad Mawardi Djalaluddin. (2014). Pemikiran Hasan Al-Banna Dalam Pendidikan Islam. Jurnal -Arabiyah 14, no. 1 , 62.
Mulyani, D. (2023 ). Disertasi : Hasan Al-Banna Dan K.H. Studi Perbandingan Pemikiran. Ahmad Dahlan Tentang Evaluasi Pendidikan Islam,. n.d.
R. Fauzana Azim, C. S. (2023). “Modernisasi Pendidikan Islam Perspektif Azyumardi Azra Dalam Buku Pendidikan Islam Tradisi Dan Modernisasi Di Tengah Tantangan Milenium II. JIPKIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Keislaman 3, no. 2, 258.
Sari Wulan, S. (2017). Konsep Pendidikan Islam Menurut Hasan Al-Banna (1906- 1949 m) Dalam Buku “Risalatut Ta’aalim”. Metro: IAIN Metro, 19.
Septian, C. H. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengintegrasikan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter. JLEB: Jurnal Pendidikan Hukum dan Bisnis 1, no. 1.
Shafrianto. (n.d.). “Pemikiran Hasan Al-Banna Dalam Pendidikan Islam.”.
Shafrianto, A. (2019). Pemikiran Hasan Al-Banna Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam 4, no. 2.
Tiarasani, E. (2022). Disertasi : Perkembangan Akhlak Dalam Perspektif Hasan Al-Banna Dan Pentingnya Bagi Pendidikan Islam., .
Utomo, L. B. (2017). Disertasi: Konsep Pemikiran Kepribadian Islam Menurut Hasan Al-Banna Dan Signifikansinya Di Indonesia., .
Wulan. (n.d.). Skripsi, Konsep Pendidikan Islam Menurut Hasan Al-Banna (1906- 1949 m) Dalam Buku “Risalatut Ta’aalim.” . 19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mardiana, Alfin Nurofikoh, Chanifudin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
 
						


