PENGEMBANGAN MODEL GAME-BASED LEARNING MENGGUNAKAN MEDIA WORDWALL PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM UNTUK ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH LUAR BIASA FADHILAH UMMAH SUKOHARJO TAHUN 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v7i4.2331Keywords:
Game-Based Learning Model, Media Wordwall, Islamic Religious Education LearningAbstract
This study aims to develop learning media find out the process of developing a Wordwall-based Game-Based Learning model in learning Islamic Religious Education for students with special needs class IX SMPLB-C at SLB Fadhilah Ummah Sukoharjo, as well as to assess the feasibility of the model developed through expert validation and limited trials on the material of mandatory and impossible properties for the Apostle in mildly disabled students. This research uses the Research and Development (R&D) method with a five-stage development model (Mantap), the stages are: (1) Preliminary Research, (2) Model Development, (3) Model Validation Test, (4) Model Trial, (5) Dissemination. Researchers used questionnaires to collect data from expert validators and students. The results showed that Wordwall-based learning media was in a very valid category as seen from the results of material expert validation a score of 86.53%, media expert of 97.36%, and educators of 95.83%. The results of the student response questionnaire from the limited trial showed that students' responses to the learning media developed were classified as very good. In conclusion, Wordwall media through the Game-Based Learning approach is a very feasible and interesting media to be used in learning Islamic Religious Education for students with special needs.
References
Aeni, A. N., Djuanda, D., Nursaadah, R., Baliani, S., & Sopian, P. (2022). Pengembangan Aplikasi Games Edukatif Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Materi Pendidikan Agama Islam Bagi Siswa SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11, 1835–1852. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9313
Aminaty, D. (2025). Penggunaan Media Game Wordwall Sebagai Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran Al Qur’an dan Hadits,. Jurnal Pendidikan, 25, 144–153.
Anggraini, H. I., Kusumaningrum, S. R., & Malang, U. N. (2021). Pendidikan Penerapan Media Pembelajaran Game Matematika Berbasis Hots Dengan Metode Digital Game Based Learning ( DGBL ). Jurnal Pendidikan Indonesia (Japendi), 2(11), 1885–1896.
Annisa Puji Lisdayanti; Mimi Mulyani; Ayu WulandariUniversitas, Kapten, J., No, S., & Tengah, J. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Pair Solo Menggunakan Media Tarius ( Kotak Misterius ) untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Persuasi pada Siswa Kelas VIII SMP. Repetisi: Riset Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 14–18.
Dewi, T. R., Septikasari, R., & Hasan, S. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Integrasi Islam Untuk Optimalisasi Penguatan Nilai-Nilai Keislaman Pada Peserta Didik Sd Itse-Oku Timur. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 144–151. https://doi.org/10.46368/jpd.v11i1.866
Emilia, S., Sari, P., Chotimah, U., Ratna, E., Waty, K., & Sriwijaya, U. (2024). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Penerapan Model Problem Based Learning ( PBL ) Menggunakan Aplikasi Edpuzzle untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila. 6(5), 6246–6251.
Fakhruddin, A. A., Firdaus, M., & Mauludiyah, L. (2021). Wordwall Application as a Media to Improve Arabic Vocabulary Mastery of Junior High School Students. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 5(2), 217. https://doi.org/10.29240/jba.v5i2.2773
Fanny Mestyana Putri. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika Pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 Di MIN 2 Kota Tangerang Selatan. (pp. 1–125).
Gomez, M. J., Ruiperez-Valiente, J. A., & Clemente, F. J. G. C. (2023). A Systematic Literature Review of Game-Based Assessment Studies: Trends and Challenges. IEEE Transactions on Learning Technologies, 16(4), 500–515. https://doi.org/10.1109/TLT.2022.3226661
Handayani, I. (2024). Pengembangan Model Pembelajaran Mencipta Puisi Dengan Metode Think Write (Ttw) Menggunakan Media Pembelajaran Jenga Untuk Siswa Kelas VIII SMP. TIDAR.
Handryadi. (2015). Content Validity (Validasi Isi). International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition, (01), 774–777. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.44011-0
Laiyan, T. M. (2022). Pengembangan Pembelajaran Kreatif Dan Inovatif Untuk Anak Berkebutuhan Khusus Di Alam Terbuka. Jurnal Pelayanan Pastoral, 3(1), 71–76. https://doi.org/10.53544/jpp.v3i1.291
Nadia, A. I., Afiani, K. D. A., Naila, I., & Muhammadiyah, U. (2022). Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia Universitas Muhammadiyah Surabaya, 12(1), 33–43.
Ningrum, T. (2023). Pengembangan Multimedia Berbasis Google Efektivitasnya Pada Pemahaman Konsep Materi Sistem Respirasi Siswa Kelas XI MIPA SMAN 1 Kedungreja Universitas Tidar Tahun 2023.
Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran Wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.162
Prakoso, F. A., & Rochmawati, R. (2020). Pengembangan Media Evaluasi Berbasis Aplikasi Excel To Whatsapp. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 30(2), 61–69. https://doi.org/10.23917/jpis.v30i2.10908
Rahayu, K. (2021). Pengembangan Media Kahoot Sebagai Alat Evaluasi Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial SMP Negeri 1 Pungging Mojokerto. In Etheses UIN Malang.
Serly, A., Atiqoh, Li. N., & A’yun, Q. (2022). Pengembangan Game Interaktif Wordwall Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Thaharah di SMPN Purwodadi., 7(1), 280.
Setiadi, A. S. P. (2024). Pengembangan Media Evaluasi Berbasis Qr Code Dengan Model Mantap Pada Mata Pelajaran Pelaksanaan Pengawasan Konstruksi Dan Properti SMKN 3 Surabaya. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan (JKPTB), 10(2252–5122), 9–18.
Sumarni, S. (2019). Model Penelitian dan Pengembangan (R&D) Lima Tahap (Mantap). Riset & Pengembangan, 38.
Yulaika, N. F., Harti, H., & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Flip Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 4(1), 67–76. https://doi.org/10.26740/jpeka.v4n1.p67-76
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anisa Maylandari, Lailla Hidayatul Amin, Karina Sofiananda Armaza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

