EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN PROJECT-BASED LEARNING (PJBL) DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA TENTANG HAK DAN KEWAJIBAN WARGA NEGARA INDONESIA (WNI) DI SMAN 21 SURABAYA

Authors

  • Kristiwi Estuningsih Universitas Negeri Surabaya
  • Deny Yuniar Satriyani Universitas Negeri Surabaya
  • Syarifuddin Arif Universitas Negeri Surabaya
  • Yusuf Agung Bintoro Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.46773/muaddib.v7i4.2450

Keywords:

Project-Based Learning, Comprehension, Learning Motivation, Rights and Obligations of Citizens

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of the Project-Based Learning (PjBL) model in enhancing students’ understanding and learning motivation regarding the rights and obligations of Indonesian citizens (WNI) at SMAN 21 Surabaya. The research employed a quantitative approach with a quasi-experimental design using a pretest-posttest control group. The sample consisted of two classes: an experimental class applying the PjBL model and a control class using conventional teaching methods. Data were collected through comprehension tests, learning motivation questionnaires, and classroom activity observations. The results showed that the application of the PjBL model significantly improved students’ comprehension (p < 0.05) and learning motivation (p < 0.05) compared to conventional methods. These findings affirm that PjBL is an effective instructional strategy for enhancing conceptual understanding and student motivation in Civic Education, particularly on the topic of citizens’ rights and obligations.

References

Ariani, N., dkk. 2022. Buku Ajar: Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Cole, M. S., Feild, H. S., & Harris, S. G. (2004). Student Learning Motivation and Psychological Hardiness: Interactive Effects on Students’ Reactions to a Management Class. Academy of Management Learning & Education, 3(1), 64–85. doi:10.5465/amle.2004.12436819

Creswell, J. w. (2010). Reasearch design pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed. (Fawaid, penerjemah). Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Ekawulan Lestari, M. Juaini, Joni Rokhmat. “Penerapan Project Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik”. Journal of Classroom Action Research. Volume 5, Nomor 3, 198-202.

Kemendikbud Ristek, 2022. Kebijakan Pemerintah Terkait Kurikulum Merdeka, (Online). (https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/hc/enus/articles/6824815789465-Kebijakan-PemerintahTerkait-Kurikulum-Merdeka diakses 17 Mei 2025).

Sri Puji Astutik, Listyaningsih. Pengaruh Model Project Based Learning terhadap Kreativitas Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila. Kajian Moral dan Kewarganegaraan. Volume 12 Nomor 3 Tahun 2024, 429 – 441.

Sugiyono. (2016). Model-model Pembelajaran inovatif. Surakarta: Yuma Pustaka.

Suprijono, Agus. (2017). cooperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Uno, Hamzah B. (2007). Teori Motivasi dan Pengukurannya : Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Widiatmaka, P. 2019. Kendala Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Karakter Siswa Di Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Civics. Vol. 13(2): hal 194-195.

Yovanes Chaniago, Febrina Dafit. Pengaruh Model Pembelajaran Project Base Learning (PJBL) terhadap Motivasi Serta Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, Vol. 13, No. 2, Mei 2024.

Zulfikar, F., & Dewi, A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Membangun Karakter Bangsa. Jurnal PEKAN, 6(1), 104-115.

Amani, A. (2018). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Memotivasi Belajar Siswa SMP N 15 Yogyakarta. Hisbah Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 15(1), 20–34. https://doi.org/10.14421/hisbah.2018.151-02

Amin, N. (2021). Efektivitas Pembelajaran Inovatif Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Terpadu Siswa MtsS Manongkoki Kabupaten Takalar. Didaktika Jurnal Kependidikan, 11(3), 153–160. https://doi.org/10.58230/27454312.159

Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149

Annisa, F., & Dewi, D. A. (2024). Membangun Karakter Yang Baik Bagi Para Siswa Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Konstruksi-Sosial, 2(2), 39–45. https://doi.org/10.56393/konstruksisosial.v1i8.237

Aristiawan, D., & Setyawan, I. (2022). Hubungan Antara Kongruensi Karir Remaja-Orangtua Dengan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa Bidikmisi Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 11(6), 442–449. https://doi.org/10.14710/empati.0.36834

Aulia, D., Murni, I., & Desyandri, D. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Melalui Platform Merdeka Mengajar (PMM). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 800–807. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1b.1310

Devi, K. S. T., Wibawa, I. M. C., & Sudiandika, I. K. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V. Mimbar Ilmu, 26(2), 233. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.36079

Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kurikulum Merdeka Dalam Perspektif Pedagogik. Sap (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1). https://doi.org/10.30998/sap.v7i1.13015

Hasanah, U., Sriwijayanti, R. P., & Hidayati, N. (2023). Implementasi Metode Pembelajaran Peer Teaching Methods Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Vii Pada Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Di SMP Nurul Islam Kota Probolinggo. Maharsi, 5(2), 1–14. https://doi.org/10.33503/maharsi.v5i2.3364

Hidayat, T., & Syahidin, S. (2019). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Model Contextual Teaching and Learning Dalam Meningkatkan Taraf Berfikir Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 115–136. https://doi.org/10.14421/jpai.2019.162-01

Izma, T., & Kesuma, V. Y. (2019). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Karakter Bangsa. Wahana Didaktika Jurnal Ilmu Kependidikan, 17(1), 84. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v17i1.2419

Kesuma, S., & Kaban, T. (2022). Analisis Implementasi Pembelajaran Outing Class Pada Mata Pelajaran PKn Di SMA Plus Al-Azhar Medan. Mukadimah Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2), 421–430. https://doi.org/10.30743/mkd.v6i2.5741

Lastia, I. N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas VI SD. Journal of Education Action Research, 5(1). https://doi.org/10.23887/jear.v5i1.31561

Lattu, J. I. (2022). Peran Guru Dalam Memanfaatkan Lingkungan Belajar Untuk Menolong Murid Memiliki Motivasi Belajar. Aletheia Christian Educators Journal, 3(2), 108–114. https://doi.org/10.9744/aletheia.3.2.108-114

Lissa, L. (2017). Penggunaan Metode Giving Questions and Getting Answer Terhadap Keaktifan Belajar Siswa SMA. Bioeduscience, 1(1), 11. https://doi.org/10.29405/bioeduscience/11-18111107

Lubis, L. S. P., Saragih, D. S., & Maulana, R. S. (2024). Motivasi Pembelajaran Sebagai Penguatan Karakter Pelajar Pancasila. Pedagogi Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 1–11. https://doi.org/10.47662/pedagogi.v10i1.654

Mutiara, A., Wagiran, W., & Pristiwati, R. (2022). Pengembangan Buku Pengayaan Elektronik Cerita Fabel Bermuatan Profil Pelajar Pancasila Elemen Gotong Royong Sebagai Media Literasi Membaca Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2419–2429. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2455

Nengsih, E., Nazifah, N., & Asrizal, A. (2023). Penerapan Model Discovery Learning Dengan Diskusi Kelompok Materi Recount Text Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Sman 1 Payakumbuh. Jurnal Guru Kita PGSD, 7(4), 792. https://doi.org/10.24114/jgk.v7i4.50095

Nurhalisyah, A., Dewi, D. A., & Adriansyah, M. I. (2024). Pentingnya Kewarganegaraan Dalam Pendidikan Pelajar. MJPM, 2(1), 74–79. https://doi.org/10.60126/maras.v2i1.130

Prasetyaningsih, N., Muiz, A., & Fatimah, F. (2024). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) Untuk Peningkatan Kompetensi Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 788–798. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.7108

Prastiawati, Y. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Di Sekolah Menengah Atas. DeCive, 3(4), 112–117. https://doi.org/10.56393/decive.v3i4.2014

Prastiyo, F. (2024). Media Bola Pancasila Dengan Team Games Tournament Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 8(1), 67–86. https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i1.1304

Sthephani, A., Zetriuslita, Z., & Hadiyanti, P. O. (2023). Pelatihan Penyusunan Modul Ajar Pada Kurikulum Merdeka Di SMPN Sorek Dua. Community Education Engagement Journal, 5(1), 52–59. https://doi.org/10.25299/ceej.v5i1.14569

Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3216

Syamsuddin, S., & Utami, M. A. P. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(1), 32–40. https://doi.org/10.51574/jrip.v1i1.14

Takdir, T., Sudiyono, S., & Putra, D. F. (2023). Kontribusi Lingkungan Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Efektor, 10(1), 88–100. https://doi.org/10.29407/e.v10i1.19452

Upa, R., Rahayu, S., & Tangkelangi, N. I. (2022). Pendampingan Guru SMP Dalam Merancang Dan Menerapkan Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Siswa Melalui Kegiatan Lesson Study. Abdimas Langkanae, 2(2), 111–120. https://doi.org/10.53769/jpm.v2i2.67

Downloads

Published

2025-08-11

Issue

Section

Articles