OPTIMIZING QUR'AN MEMORIZATION THROUGH THE APPLICATION OF ILQA’ MUFRADAT

Authors

  • Karomatul Hidayah Universitas Muhammadiyah Ponorogo
  • Rido Kurnianto Universitas Muhammadiyah Ponorogo
  • Aldo Redho Syam Universitas Muhammadiyah Ponorogo

DOI:

https://doi.org/10.46773/muaddib.v5i2.2695

Keywords:

Ilqa’ Mufradat, Memorization of the Qur’an

Abstract

This study aims to analyze the optimization of Qur'an memorization through the application of Ilqa’ Mufradat, as some memorizers use vocabulary as cues to facilitate memorization and enhance their understanding of Arabic. The Ilqa’ Mufradat method is a learning approach that integrates the mastery of Arabic vocabulary into the Qur'an memorization process.This research uses a qualitative approach. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The data sources consist of the Ilqa’ Mufradat instructor, halaqah (Qur’anic study circle) teacher, Arabic language instructor, and the students. The results of the study show that the implementation of Ilqa’ Mufradat involves planning, execution, and evaluation stages. A structured application of Ilqa’ Mufradat has been shown to improve students’ understanding and retention of memorized verses. This is evident from the Arabic vocabulary sessions and evaluations, which indicate that the students’ average scores exceed the minimum competency standard—namely, scores above seven. The students' Qur'an memorization is considered good, as shown by their achievement of the monthly target of one juz per month.

References

Afiful Ikhwan. (2021). Metode Penelitian Dasar (Mengenal Model Penelitian Dan Sistematikanya). Tulungagung: Stai Muhammadiyah Tulungagung.

Aflisia, N. (2016a). Urgensi Bahasa Arab Bagi Hafizh Al-Qur’an. Fokus : Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, Vol.1, No. Https://Doi.Org/Doi:10.29240/Jf.V1i1.64

Aflisia, N. (2016b). Urgensi Bahasa Arab Bagi Hafizh Al-Qur’an. Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, 1(1).

Arwadi., S. Haryoko; B. F. (2020). Analisis Data Penelitian Kualitatif (Konsep, Teknik, Dan Prosedur Analisis). Makasar: Badan Penerbit Unm.

Asrori. (2014). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Misykat.

Effendy, A. F. (2012). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat.

Farhan, M. (2021). Hubungan Kemampuan Bahasa Arab Dengan Prestasi Menghafal Al-Qur’an Siswa Kelas Xi Ma Sirojul Athfal 2. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 37–44. Https://Doi.Org/10.30997/Tjpba.V2i1.3624

Firdaus, A. M. & M. (2019). Percepatan Menghafal Al-Qur’an Melalui Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Jurnal Lahjah Arabiyah, Vol 1, No.

Hafidz, M. (2019). Al-Qura’an Hadis Kelas Vii. Kementerian Agama.

Hastuti, S. (1992). Konsep-Konsep Dalam Pengajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Mitragama.

Miles, Matthew B. & Huberman, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Ui-Press.

Mufidah, Z., Sari, R. R., & Toyyibah. (2024). Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Kosakata Dari Al-Quran Pada Anak Usia Dini Di Paud Baiturrahman Kota Malang. Khidmah Masa (Jurnal Pengabdian Masyarakat), 1, No 1, 19. Retrieved From Https://Journalpkm.Stibada.Ac.Id/Index.Php/Khidmahmasa

Mukhammad. (2025). Peranan Bahasa Arab Dalam Memahami Al- Qur’an Dan Hadist. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, Volume 10, 6.

Nurjan, S. (2016). Psikologi Belajar (2nd Ed.; W. Setiawan, Ed.). Ponorogo: Cv. Wade Group.

Pwmu. (2016). Gerakan Muhammadiyah Menghafal Al-Qur’an.

Rahmayani, D. (2021). واللغة العربيةقدرة حفظ القرآن الكرمي وعالقتها يفسهولة تعلم اللغة العربية لدى طالبات املعهد العايل للدراسات اإلسالمية. Al-Bashirah: Journal Of Islamic Studies, 2. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.36701/Bashirah.V2i2.428

Rusdiyana, Y. H. A. &. (2015). Pendidikan Profesi Keguruan Menjadi Guru Inspiratif Dan Inovatif. Bandung: Cv Pustaka Setia.

Shihab, M. Q. (1996). Wawasan Alqur’an. Jakarta: Mizan.

Syam, A. R. (2017). Posisi Manajemen Kurikulum Dan Pembelajaran Dalam Pendidikan. Muaddib:Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(1), 33–46. Https://Doi.Org/10.24269/Muaddib.V7n1.2017.33-46

Syamsul Arifin, Nurul Abidin, F. A. A. (N.D.). Kebijakan Merdeka Belajar Dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Desain Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirāsāt: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, Vol. 7, No, 72. Https://Doi.Org/Doi: Https://Doi.Org/10.26594/Dirasat.V7i1.2394

Taufik, T., Azmi, D. I., Zahire, I. N. A., Sa’adah, N., Ernawati, N., & Wulandari, P. (2023). Pembelajaran Unsur-Unsur Bahasa Arab (Mufradat Dan Qawaid) Dengan Penerapan Strategi Pembelajaran Flashcard Di Kelas V Madrasah Ibtidaiyah (Mi). Diwan: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 15(1), 58–73. Https://Doi.Org/10.15548/Diwan.V15i1.1090

Uu No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen Pasal 1. (N.D.). Uu 14-2005 Guru Dan Dosen.Pdf. Produk Hukum.

Wahyuningsih, S. (2018). Pengajaran Kosakata Bahasa Arab Siswa Melalui Media Permainan Pohon Pintar. Al-Af’idah, Ii, 18–32. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.52266/Al-Afidah.V2i1.162

Downloads

Published

2023-10-21

Issue

Section

Articles