IMPLEMENTASI METODE QIRO’ATI DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA AL-QUR’AN DI TPQ AN-NUR SUMBERTAMAN KOTA PROBOLINGGO
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v5i2.719Abstract
The purpose of this study is to analyze and describe more about the process of applying the Qiro'ati method in reading the Koran at TPQ An-Nur Sumber Taman Kota Probolinggo. This research was conducted at TPQ An-Nur Sumber Taman with the research subjects being ustadz/ustadzah TPQ An-Nur Sumber Taman Kota Probolinggo, as well as the impressions of the santri guardians. The techniques used in data collection are: observation, interviews and documentation. This interactive analysis is a data collection technique that is used with various steps such as data reduction, data presentation, and also drawing conclusions. The results of this study are in the form of information regarding the Qiro'ati method and it is applied at TPQ An-Nur Sumber Taman. As for the results obtained, namely, the Qiro'ati method has implemented a system and also a reading technique directly without having to spell it out first, namely smoothly, precisely, quickly, correctly and tartil in accordance with the knowledge of recitation, the learning and teaching models that exist in the method Qiro'ati uses visual aids for classical teaching which contain material in Qiro'ati's volume book.
Keywords: Implementation, Qiroati Method, Read Al-Qur'anReferences
Abdur, Rahman Wahid; Benny, Prasetiya; Heri, R. H. (2021). Peran Guru Madrasah Diniyah Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al- Qur ’ an. JURNAL Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 6(2), 41—46. https://doi.org/10.47435/jpdk.v6i2.693
Ahmad Shiddiq, Devy Habibi Muhammad, A. S. (2022). Pengaruh Metode Wafa Dan Profesionalisme Guru Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an di TPQ Al Hidayah. 4(1), 333—344.
Assya’bani, R., Sari, A., Hafizah, E., Hasanah, F., & Marniyah, M. (2021). Pembelajaran Tajwid Dan Tahsin Al-Qur’an Dengan Metode Qira’Ati Di Rumah Belajar Mahasiswa Kkn Desa Hambuku Hulu. Al-Khidma: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 2—12. https://doi.org/10.35931/ak.v1i1.697
Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2021). Kesiapan Guru TK Menghadapi Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 414—421. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.579
Farida, E. (2021). Metode Qiroati dalam Pembelajaran Al-Qur ’ an : Studi Kasus di SDIT Insantama Leuwiliang. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 3(1), 1—13. https://doi.org/10.47476/as.v3i1.224
Farida, Lailatul Izzah, & Ulil Hidayah. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Fiqih Melalui Metode Dskusi Di Mi Nurul Ulum Probolinggo. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(3), 931—944. https://doi.org/10.31943/jurnalrisalah.v8i3.307
Fathor Rosi, F. F. (2020). Urgensi Pembelajaran Al-Qur’an Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Auladuna, 37—53.
Handoyo, T., Chonitsa, A., Amalia, A. R., Salamah, S., & Priyatun, I. (2022). Pendampingan Pembelajaran Metode Qiro ’ ati Bagi Anak-Anak Pondok Alif Lam Mim. 1(1), 16—21.
Ismawati, N. (2017). Implementasi metode qira’ati dalam pembelajaran membaca al qur’an di tpq al faqihiyah desa wadasmalang kecamatan bumijawa kabupaten tegal.
Maryani, L. (2018). Implementasi Metode Qiro’Ati Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Di Sd It Mutiara Hati Purwareja Kecamatan Purwareja Klampok Kabupaten Banjarnegara Skripsi. In Skripsi.
Muhammad, D. H. (2020). Implementasi Pendidikan Humanisme Religiusitas dalam Pendidikan Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Industri 4.0. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 122—131. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i2.581
Mulyani, H., & Maryono, M. (2018). Implementasi Metode Qiroati Dalam Pembelajaran Al-Qur’an. Jurnal Paramurobi, 1(2), 22—30. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v2i2.1294
Nurul Ainirrohmah, Devy Habibi Muhammad, A. susandi. (2021). Pengaruh Peran Guru Dan Motivasi Orang Tua Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur ’an. Al-Ibtidaiyah, II(2), 128—141.
Rahmat, D. (2017). Implementasi Kebijakan Program Bantuan Hukum Bagi Masyarakat Tidak Mampu Di Kabupaten Kuningan. UNIFIKASI : Jurnal Ilmu Hukum, 4(1), 35—42. https://doi.org/10.25134/unifikasi.v4i1.478
Rasyidi, A. H. (2019). Studi Tentang Penggunaan Metode Qiro’ati Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 205—217.
Rizky, A. S., & Dkk. (2021). Belajar Baca Al- Qur’an Dengan Metode Qiro’ati. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, 1—4. http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat
Rohim, A., Prasetya, B., Hidayah, U., & Muhammadiyah Probolinggo, S. (n.d.). Hubungan Profesionalisme Guru Dan Motivasi Dalam Menghafal Ayat Al Qurán Terhadap Hasil Belajar Al Qur’an Hadist. 1—17.
Rohmawati, E. (2020). Implementasi Manajemen Metode Qiro’ati dalam Meningkatkan Baca Tulis Al-Qur’an. Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 9(2), 267—280. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v9i2.233
Santi, K. A. (2018). Penerapan Metode Qiro’Ati Dalam Meningkatkan Kefasihan Membaca Al-Qur’an Siswa Kelas Vi Madrasah Ibtidaiyah Pondok Pesantren Raudhatul Ulum Sakatiga Kecamatan Indralaya Kabupaten Ogan Ilir. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 3(2), 39—52. https://doi.org/10.48094/raudhah.v3i2.29
Syaikhon, M. (2017). Penerapan Metode Tilawati Dalam Pembelajaran Membaca Alqur’an Pada Anak Usia Dini Di Kb Taam Adinda Menganti Gresik. Education and Human Development Journal, 2(1), 109—118. https://doi.org/10.33086/ehdj.v2i1.394
Wahyuningsih, R. (2021). Implikasi Penggunaan Metode Qiraati untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Anak Usia Dini pada Pendidikan Inklusi. AL Ihsan : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 10—18.

