PENGARUH PEMBIASAAN MEMBACA AL-QUR’AN PADA AWAL PEMBELAJARAN DI MAN 19 JAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v5i2.730Abstract
The purpose of this research is to determine whether there is a disclosure of the effect of the habit of reading the Qur'an at the beginning of learning on the learning outcomes of Islamic Religious Education students of class XII MAN 19 Jakarta. This study involved students from class XII-A to class XII — F with 66 students. The research method used is quantitative with an analytical approach using statistical methods, namely the IBM SPSS Statistic 25 application. The results of this study indicate that there is a positive influence on the habit of reading the Qur'an on the learning outcomes of Islamic Religious Education. A simple linear regression analysis shows the value of 2.040 and 1.999. The significance value is 0.046 < 0.05. Thus Ha is accepted and Ho is rejected, which means that there is a significant influence on the habit of reading the Qur'an at the beginning of learning on the learning outcomes of Islamic Religious Education class XII MAN 19 Jakarta.
References
Alwi, H. T. (2015). Pengaruh Kompetensi Profesional Dan Pedagogik Guru. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 24(2), 145—151.
Alwi, I. (2015). Kriteria Empirik dalam Menentukan Ukuran Sampel Pada Pengujian Hipotesis Statistika dan Analisis Butir. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2), 140—148.
Arifin, Z. (2017). Kriteria Instrumen Dalam Suatu Penelitian. Jurnal Theorems (the Original Research of Mathematics), 2(1), 28—36.
Fenty Sulastini, & Moh. Zamili. (2019). Efektivitas Program Tahfidzul Qur’an dalam Pengembangan Karakter Qur’ani. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 15—22.
Hastono, S. P. (2016). Analisis Data. 1—212.
Hidayat, N. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Di Pondok Pesantren Pabelan. JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(1), 95.
Kurniawan, F. (2018). Mendidik Anak Membaca Al-Qur’an. Al-Bahtsu, 3(2).
Maftuh. (2015). Intelegensi sebagai faktor belajar. MIYAH: Jurnal Studi Islam, 11(02), 168—179.
Mar’ati, R., & Chaer, M. T. (2017). Pengaruh Pembacaan dan Pemaknaan Ayat-ayat al- Qur’an terhadap Penurunan Kecemasan pada Santriwati. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 30.
Nata, A. (2016). Pendidikan Dalam Perspektif Islam (Ria (ed.); Cetakan ke).
Prenadamedia Group.
Prasetyo, I. (2014). Teknik Analisis Data Dalam Research and Development. UNY: Fakultas Ilmu Pendidikan, 6, 11.
Rosidah. (2018). Perilaku Kebiasaan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 8—24.
Salahudin, & Arsyad. (2018). Hubungan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Dan Minat Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (Pai). EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 16(2), 179—190.
Wijayanto, A. (2008). Analisis Regresi Linier Sederhana. Quantum, 11(9), 21—24.
Wulandari, B., & Surjono, H. D. (2013). Pengaruh problem-based learning terhadap hasil belajar ditinjau dari motivasi belajar PLC di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(2), 178—191.

