PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PESERTA DIDIK MELALUI MEDIA PERMAINAN KARTU HURUF DI MI DARUS SHOLIHIN

Authors

  • Uqdatul Karimah Institut Ahmad Dahlan Probolinggo
  • Nur Khosiah Institut Ahmad Dahlan Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.46773/ibtidaiyah.v5i2.1046

Keywords:

Reading Ability, Letter Card Game

Abstract

Education is something that must be obtained by all Indonesian citizens without exception from the lower classes to the upper middle classes, for this reason the government requires twelve years of study or up to high school. This is in accordance with the educational goals of the Indonesian nation as stated in paragraph 4 of the 1945 Constitution. As educators, we must be able to adapt to the times and do the best for our students, especially those at the elementary school level. The aim of this research is to improve the reading skills of grade 1 students at MI. Darus Sholihin, Boto Village, Lumbang District, Probolinggo Regency using PTK research (Classroom Action Research). Data collection techniques used observation, interview and documentation methods. The results of this study showed that between cycle 1, among others, children's accuracy in playing letter cards was 68.05%, children's accuracy in sorting the alphabet was 64.02% and children's ability to arrange letters into sentences was 67.01%, while in cycle 2, children's accuracy in playing letter cards was 97.01%, children's accuracy in sorting the alphabet was 95.07% and children's ability to arrange letters into sentences was 98.05%. So there was an increase between cycle 1 to cycle 2 using the Letter Card Game Media.

References

Ason, Ason, and Dasmawarti Dasmawarti. 2021. “Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Media Kartu Huruf Pada Siswa Kelas I Sekolah Dasar Negeri 08 Muara Pawan Kabupaten Ketapang.” Jurnal Pendidikan Dasar 9(2):316–25. doi: 10.46368/jpd.v9i2.552.

Aulina, Choirun Nisak, Dan Lutfiyah Sausan, and Kata Kunci. 2024. “Peningkatan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Karpet Ular Tangga Baca (Kartaca).” 5(1):254–66. doi: 10.37985/murhum.v5i1.520.

Fakultas, Mahasiswa, Tarbiyah Dan, Program Studi, Pendidikan Guru, and Madrasah Ibtidaiyah. 2022. “Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas i Mis Rambung Gayo Lues.”

Goretti Octavia Pepe, Maria, The Plaza Semanggi, Jl Jend Sudirman No, Karet Semanggi, Kecamatan Setiabudi, and Kota Jakarta Selatan. 2024. “Meningkatkan Kemampuan Membaca, Menulis, Dan Berbicara Pada Anak Usia Dini Dengan Permainan Kartu Huruf Di TK SKS.” Journal on Education 06(02):14937–46.

Hasibuan, Rohati. 2024. “Penggunaan Media Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Bagi Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 8(1):373–84.

Juhri, Drs H., M. Pdi, Uyu Mu’awwanah, M. Pd, and Wahdatul Mukarromah. 2021. Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Kartu Huruf Di Tk Pgri 11 Cilegon.

Khosiah, Nur, and Nizrina Sofiani Rizkillah. 2024. “Kepemimpinan Transformasional Dan Efektifitas Organisasi Di Madrasah Ibtidaiyah Zainul Yasin Kota Probolinggo.” AL IBTIDAIYAH: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 5(1):20–31. doi: 10.46773/ibtidaiyah.v5i1.887.

Mahayyun, s. .. 2022. “( Aud ) Dengan Metode Anak Hebat ( Ahe ).” Jeer (Journal of Elementary Education Research) 11:195–206.

Mariani, Dini, and Rizawati. 2021. “Peningkatan Kemampuan Membaca Pada AUD Melalui Media Kartu Bergambar.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5(3):6112–19.

Nur Khosiah. 2023. “Strategi Guru Kelas Dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Di Mi Misbahut Tholibin Leces - Probolinggo.” AL IBTIDAIYAH: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 4(2):116–27. doi: 10.46773/ibtidaiyah.v4i2.779.

Penelitian, Abstrak, Cahaya Baru, Desa Malanuza, Satu Kecamatan, Golewa Kabupaten, Ngada Tahun, T. K. K. Cahaya, Baru Desa, Malanuza Satu, A. Z. Peningkatan, and T. K. K. Cahaya Baru. 2023. “Jurnal Citra Pendidikan Anak ( JCPA ) MENGGUNAKAN KARTU HURUF PADA KELOMPOK B Studi PG-PAUD , STKIP Citra Bakti Manusia Secara Optimal . Salah Satu Bentuk Usaha Sadar Tersebut Adalah Melalui Jalur Nonformal ( PAUD Nonformal ) Yang Menyelenggarakan Program.” 2:602–6.

Samiyatun. 2022. “Jurnal Edukasi Saintifik.” Jurnal Edukasi Saintifik 2(2):148–60.

Sendrawati, Sendrawati. 2021. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Permainan Kartu Huruf Siswa Kelas 1 Di Uptd Sdn 01 Talang Anau Tahun Pelajaran 2020/2021.” Inovasi Pendidikan 8(2):115–24. doi: 10.31869/ip.v8i2.3014.

Soliha, Imro Atus, and Nur Khosiah. 2022. “Imro Atus Sholiha, Nur Khosiah_Peran Guru Dalam Mempertahankan Nilai-Nilai Religiusitas Siswa Kelas V Di MI Nurul Huda Tanjungrejo Kecamatan Tongas Kabupaten Probolinggo_jurnal Program Studi PGMI_2022.Pdf.” 9:206–19.

Sukmawati, Yeti. 2023. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Media Kartu Gambar Pada Anak Kelompok A Di TK Ibu Duning.” Jurnal Pendidikan Tambusai 7(3):21923–32.

Syatauw, Gabriela Rosalia, Solehun Solehun, and Nouval Rumaf. 2020. “Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Permainan Kartu Huruf Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar.” Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar 2(2):80–86. doi: 10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i2.495.

Downloads

Published

2024-07-21

Issue

Section

Articles