AL-ISLAM KEMUHAMMADIYAHAN: DASAR KEAGAMAAN GERAKAN MUHAMMADIYAH INDONESIA

Authors

  • Yuldafriyenti Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.46773/imtiyaz.v8i2.1278

Keywords:

Religious, Muhammadiyah Movement, Movement Models

Abstract

This research aims to determine whether al-Islam Kemuhamadiyah is the religious basis of the Indonesian Muhamadiyah Movement. We employ literature study as our research method. Religion plays a crucial role in the structure of human life, serving as the foundation for all aspects of global existence. KH Ahmad Dahlan founded Muhammadiyah Indonesia, a contemporary Islamic religious organization, on November 28, 1912. This movement preaches amar ma'ruf nahi munkar, or the defense of the Islamic religion, with the goal of forming a genuine Islamic society. Muhamadiyah is an Islamic religion based on the pure teachings of the Koran and hadith that aims to restore, improve, encourage, foster, and improve human life. Muhammadiyah is an Islamic reform movement in Indonesia that seeks to eradicate bit'ah, superstition, and kurafat from public culture. Muhammadiyah is committed to developing healthy and pure thoughts.
Keywords: Religious; Muhammadiyah Movement; Movement Models

References

Adawiyah, R. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Mahasiswa Melalui Kompetensi Profesional Dosen dan Minat Belajar Mahasiswa. Andragogi : Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 131–147.

Ali, M., Kuntoro, S. A., & Sutrisno. (2016). Pendidikan Berkemajuan : Refleksi Praksis Pendidikan K.H. Ahmad Dahlan. Jurnal Pembangunan Pendidikan : Fondasi Dan Aplikasi, 4(1), 43–58.

Burhani, A. N., Nurish, A., Setiawan, B., Alka, D. K., Al-Hasanah, E. J., Yusuf, N., ZTF, P. B., Tanthowi, P. U., Muthmainnah, Y., & Qodir, Z. (2019). Mendiskursuskan Kembali Makna Moderatisme Muhammadiyah. Maarif : Arus Pemikiran Islam Dan Sosial, 14(2), 4–11.

Daus, A., & Pd, M. (2022). Pendidikan Agama Islam (Buku Ajar PTAI & Umum). PT. Indragiri Dot Com.

Faiqah, N., & Pransiska, T. (2018). Radikalisme Islam VS Moderasi Islam : Upaya Membangun Wajah Islam Indonesia Yang Damai. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman, 17(1), 33–60.

Gea, S. Y. (2020). Peran Pimpinan Daerah Muhammadiyah Dalam Pengembangan Masyarakat Islam Kota Gunungsitoli Provinsi Sumatera Utara. In Skripsi Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara medan.

Hardani, H., Andriani, H., Ustiawaty, J., & Utami, E. F. (2020). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. Pustaka Ilmu.

Hilmy, M. (2012). Eksemplar Moderatisme Islam indonesia : Refleksi dan Retrospeksi atas Moderatisme NU dan Muhammadiya.

Huda, M. (2022). Peran Pendidikan Islam Terhadap Perubahan Sosial. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(1), 165–188.

Junaid, H. (2012). Sumber, Azas dan Landasan Pendidikan (Kajian Fungsionalisasi Secara Makro dan Mikro Terhadap Rumusan Kebijakan Pendidikan Nasional). Sulesana, 7(2), 84–102.

Mukhtarom, A. (2017). Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Perspektif Al-Qur’an. In Disertasi Institut PTIQ Jakarta.

Mukhtarom, A. (2019). Pemikiran Pendidikan Islam KH. Ahmad Dahlan. Desanta Publisher.

Nurhayati, S., Idris, M., & Burga, M. A.-Q. (2018). Muhammadiyah : Dalam Perspektif Sejarah, Organisasi, dan Sistem Nilai. TrustMedia Publishing.

Nurholis. (2020). Sejarah Muhammadiyah dan Pengaruhnya Terhadap Sosial Keagamaan di Kota Bengkulu Tahun 2000-2015. In Skripsi Fakultas Ushuluddin, Adab dan Dakwah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.

Rohmansyah. (2018). Kuliah Kemuhammadiyahan : Edisi Revisi. Lembaga Penelitian, Publikasi dan Pengabdian Masyarakat (LP3M) Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Syamaun, S. (2019). Pengaruh Budaya Terhadap Sikap dan Perilaku Keberagaman. At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 81–95.

Downloads

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles