PENINGKATAN KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA MELALUI MODEL CREATIVE PROBLEM SOLVING DI KELAS V SDN 225/II PELEPAT LINTAS
DOI:
https://doi.org/10.46773/ibtidaiyah.v6i2.2461Abstract
This study aims to describe the application of the Creative Problem Solving (CPS) learning model to improve students’ abilities and learning processes in solving mathematical story problems. The research used a Classroom Action Research (CAR) approach, consisting of planning, implementation, observation, and reflection conducted over two cycles. Each cycle included two meetings. The data were collected through observation sheets, learning outcomes tests, and field notes. The results showed that the CPS model significantly improved students’ problem-solving abilities. The percentage of students achieving mastery increased from 62.5% in cycle I to 81.25% in cycle II. Likewise, the learning process became more active and engaging through collaborative and contextual problem-based learning.
References
Ahmad, L. I. (2017). Konsep penilaian kinerja guru dan faktor yang mempengaruhinya. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 1–10.
Aminah, A., & Kurniawati, K. R. A. (2018). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika topik pecahan. Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika (JTAM), 2(2), 118–122.
Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik (Revisi, ed.). Jakarta: Rineka Cipta.
Awaludin, A. (2021). Penerapan metode pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 20–29.
Awaludin, A. A. (2021). Teori Dan Aplikasi Pembelajaran Matematika Di SD/MI. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Citra Maesari, N., Syaiful, & Ariansyah, A. (2019). Peningkatan hasil belajar matematika siswa melalui model pembelajaran Creative Problem Solving (CPS). Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 109–117.
Dwidarti, N., Mulyani, S., & Pratama, Y. (2019). Pengaruh model pembelajaran problem solving terhadap hasil belajar matematika siswa SD. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 4(1), 13–20.
Harefa, M., & Surya, E. (2021). Beberapa Model Pembelajaran Yang Efektif Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa.
Huda, M. (2019). Model-model pengajaran dan pembelajaran: Isu-isu metodis dan pragmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan pembelajaran Kurikulum Merdeka jenjang SD. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Mariah, S. (2024). Strategi pemecahan masalah matematika dalam pembelajaran Kurikulum Merdeka. Medan: Graha Edukasi.
Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, Jurnal Pendidikan, 6(2), 119–131.
Panggabean, F. A., Lubis, R., & Manullang, Y. (2022). Penerapan pendekatan kontekstual dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 64–73.
Panggabean, S. (2022). Pendidikan Matematika di Sekolah Dasar.
Puspita sari, A. S., Amalia, A. R., & Sutisnawati, A. (2022). Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Rainbow Board di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3). https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1687
Rosita, L., & Abadi, A. (2020). Penerapan model Creative Problem Solving dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Edukasi Matematika, 11(1), 45–56.
Simarmata, J., Sipayung, R., & Silaban, R. (2020). Analisis kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 123–135.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rifa Putri Chodilah, Nurlev Avana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



