MEKANISME PENETAPAN HARGA DALAM PANDANGAN AL-GHAZALI (STUDI PADA PEDAGANG SAYUR PASAR PANORAMA BENGKULU)

Authors

  • Ahmad Lio Saputra Department of Islamic Economics, University of Bengkulu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46773/jse.v4i4.2554

Keywords:

Price Mechanism; Al-Ghazali; Islamic Economy.

Abstract

This study is motivated by the importance of fair pricing in Islamic economics as emphasized by Al-Ghazali, who highlights honesty, transparency, and balance in market transactions. The research aims to explore the implementation of Al-Ghazali’s concept of fair price in trading practices at Panorama Market, Bengkulu. This study employs a qualitative method with a phenomenological approach through in-depth interviews with six traders and two buyers, as well as direct observation of market activities. The findings reveal that most traders at Panorama Market apply fair pricing principles in line with Al-Ghazali’s concept, although certain practices are still influenced by market conditions and short-term profit motives. The study concludes that Al-Ghazali’s perspective remains relevant in traditional market contexts, particularly in maintaining transaction blessings and preventing price injustice.

References

Afiq, Z. A. (2025). Analisis Mekanisme Penetapan Harga Jual Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus Pada Percetakan Ellite Tanggul). Iqtisodina: Jurnal Ekonomi Syariah & Hukum Islam, 8, 27–35.

Almas, M. R. (2024). Pemikiran Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah Tentang Mekanisme Pasar Dan Penetapan Harga Di Indonesia Masa Pandemi Covid-19. Taraadin: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 5(1), 76–89.

Arista Melanoi Agustina, N. (2023). Studi Komparasi Pemikiran Ibnu Khaldun Dan Al-Ghazali Tentang Mekanisme Pasar Dan Penetapan Harga Serta Relevansinya Di Indonesia. In Repository Iain Ponorogo.

Basari, A. F. Z., Nisa, V. M. A., Arnela, M. D., & Hidayati, A. N. (2024). Konsep Mekanisme Pasar dalam Ekonomi Islam. Bertuah : Journal of Shariah and Islamic Economics, 5(1), 132.

Budi Februari, Gilang Saka Maulana, & Budi Harianto. (2023). Pemikiran Imam Al-Ghazali Mengenai Perolehan Keuntungan Dalam Kegiatan Jual Beli. Journal Sains Student Research, 2(1), 310–322. https://doi.org/10.61722/jssr.v2i1.552

Faturochman, Riandra Saputra, N., Raditian, & Panorama, M. (2025). Strategi Adaptasi Pedagang Pasar Tradisional Terhadap Persaingan Dengan Pasar Modern Di Kota Palembang. Jurnal Ilmiah Akuntansi Keuangan Dan Bisnis E-ISSN, 6(1), 214–228.

Ismail, N., Aisyah, S., & Sup, D. F. A. (2020). Faktor Penentu Harga dalam Tinjauan Pemikiran Ekonomi Islam. Islamic Economics Journal, 6(2), 207. https://doi.org/10.21111/iej.v6i2.4880

Moh. Asep Zakariya Ansori, Abdul Aziz, Dicky Irmansyah, Irma Wati, Dinda Aulia Rahmi, Nadya Rahma Putri Latiepah, & Muhammad Andri Ramadhan. (2024). Pemikiran Tokoh-Tokoh Ekonomi Islam Mengenai Konsep Penetapan Harga Pasar. Economic Reviews Journal, 3(1), 146–160. https://doi.org/10.56709/mrj.v3i1.144

Moh Mardi. (2021). Ekonomi Syariah: Eksistensi dan Kedudukannya di Indonesia. SAUJANA : Jurnal Perbankan Syariah Dan Ekonomi Syariah, 3(01), 20–32. https://doi.org/10.59636/saujana.v3i01.34

Nasution, N. H. P. (2022). TINJAUAN HUKUM EKONOMI SYARIAH TERHADAP PRAKTIK MENAIKKAN TINGGI HARGA SEMBAKO DI TENGAH COVID-19 (Studi Kasus di Pasar Raya Sagumpal Bonang, Kec.Padangsidimpuan Utara, Kota Padangsidimpuan, Sumatera Utara ). Repository UIN Walisongo Semarang.

Nur, A., Gunawan, F., Cecilia, Nicolla, S., & Harianto, V. (2024). Faktor Internal Dan Eksternal Yang Mempengaruhi Penetapan Harga Jual Di Perusahaan Dagang. Jurnal ANC, 01(03), 166. https://journal.anc-aryantonurconsulting.com/tp

Nur, F. A. (2023). Disorientasi Penentuan Harga Pasar Dalam Eksistensi Ekonomi Masyarakat Menurut Pandangan Adam Smith Dan Al Ghozali Tesis.

Parakkasi, I. H., & Kamiruddin. (2019). Analisis Harga Dan Mekanisme Pasar Dalam Perspektif Islam. E-Jurnal UIN Alauddin Makassar.

Rahman, A., & Nahei, N. (2025). Prinsip-Prinsip Keadilan Dalam Penetapan Harga Perspektif Islam. Al-Hukmi : Jurnal Hukum Ekonomi Syariah Dan Keluarga Islam, 5(2), 124–134. https://doi.org/10.35316/alhukmi.v5i2.6776

Rijal, F. (2024). Harga Dan Kualitas Produk Mainan Jakarta Toys Kota Meulaboh: Penetapan Harga dan Kualitas Produk Mainan Terhadap Volume Penjualan Dalam Perspektif Islam. 3, 80–95.

Riskhi, P. S. (2022). Analisis Biaya Operasional Dan Mekanisme Tas’ir Terhadap Jual Beli Sayur Mayur Pada Pasar Perspektif Ibnu Taimiyah (Menghitung Selisih Harga beli dan Harga Jual pada Pasar Beurenuen dan Pasar Pagi Lueng Putu). UNIVERSITAS ISLAM NEGERI AR-RANIRY BANDA ACEH.

Rohmania, M. D. (2025). Analisis Penetapan Harga Jual Komoditas Sembako (Studi Para Pedagang Sembako di Pasar Patikraja Kabupaten Banyumas) SKRIPSI. In Repositiry UIN Prof. K.H Saifuddin Zuhri Purwokerto (Vol. 11, Issue 1).

Rudy. (2019). Aktualisasi Pemikiran Imam Al-Ghazali Tentang Harga Di Pasar Sentral Kabupaten Pinrang. Repositorry IAIN Parepare. INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI (IAIN) PAREPARE.

Salsabila, D. I., Wary, P., Wulandari, T., Rahmah, K. N., & Aiman, A. (2020). Studi Literatur Pemikiran Ekonomi Islam Al-Ghazali: Relevansinya Terhadap Dinamika Ekonomi Global Saat Ini. Al-Iqtisodiyah: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Ekonomi Islam, 60–75.

Sarkun, M. R. N., & Hasan, K. S. (2015). Al- Ghazali ’ s Economic Thought : Its Nature and Contemporary Relevance. Sains Humanika, 2, 23–27.

Soumena, F. Y., Imran, M. I. N., & Salsabila, T. (2024). Konsep Keadilan Harga Perspektif Ekonomi Islam. IKHTISAR: Jurnal Pengetahuan Islam, 4(1), 27–44. https://doi.org/10.55062/2021/IJPI

Downloads

Published

2025-10-10

Issue

Section

Articles