PEMBINAAN BACAAN AL-QUR’AN MELALUI METODE AT-TANZIL DI TAMAN PENDIDIKAN AL-QUR’AN BAITUL QUR’AN PROBOLINGGO

Authors

  • Lisun Ibnu Fajar STAI Muhammadiyah Probolinggo
  • M. Jadid Khadavi STAI Muhammadiyah Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.46773/muaddib.v5i1.605

Abstract

Every Muslim around the world received an order from Allah SWT to make the Qur'an a guide to life. To understand the Qur'an requires a real effort, namely reading, worrying, and practicing it in everyday life. Muslims have a very big responsibility to learn and at the same time prohibit other people from reading the Qur'an. Reading the Koran properly and correctly is part of an effort to use the Koran as a guide for life in order to gain inner peace. Several Al-Qur'an educational institutions have tried various methods of reading the Qur'an. However, in this case, the author feels the need to conduct research on the development of Al-Qur'an reading through the At-Tanzil method in the Baitul Qur'an Education Park, Probolinggo. This method is felt to be able to have a concrete positive impact on the students in terms of reading the Koran. The At-Tanzil method at TPQ Baitul Qur'an Karanganyar Probolinggo has succeeded in improving the quality of the students' reading of the Koran based on the science of recitation. By reading the Qur'an properly and correctly, the students are expected to be able to increase their motivation to learn the Qur'an, which does not only stop at aspects of reading but can understand the meaning of the Qur'an more broadly.

References

Achmad Ali Fikri, Syamsul Arifin, M. F. F. (2022). IMPLEMENTASI METODE AT-TANZIL DALAM PEMBELAJARAN AL-QUR’AN DI PONDOK PESANTREN PUTRI BUSTANUL ULUM BULUGADING LANGKAP BANGSALSARI JEMBER TAHUN 2022. In 2022 (Vol. 2, Issue 8.5.2017).

Akbar, A. B. (2020). Pendampingan Membaca Al - Quran Dengan Tajwid Yang Benar Bagi Masyarakat Di sekitar lingkungan Kampus. Suparyanto Dan Rosad (2015, 5(3), 248—253.

Alimuddin, A. M., & Yuzrizal. (2020). Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(2), 113—122. http://conference.kuis.edu.my/pasak2017/images/prosiding/nilaisejagat/10-MAAD-AHMAD.pdf

Anjani, R. Y., & Tasdiq, H. (2019). Upaya Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an pada Anak TPQ Al-Hidayah 1 Dusun Tugasari. Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 28—33. https://doi.org/10.30599/jpia.v6i1.555

Faizah, M., Qoirot, S. B., & Nasirudin, M. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Al QuranSantri TPQ Al Mustaqimdengan Bimbingan Fashohatul Lisan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidangkeagamaan, Vol. 1, No(2774—7964), 38—41. https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimas_agama/article/view/1072/519

Hariandi, A. (2019). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Alquran Siswa Di SDIT Aulia Batanghari. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 10—21. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i1.6906

Jauharoh Fuadah, S. (2021). Pengaruh penerapan metode tartil dan lingkungan keluarga terhadap kemampuan membaca al- qur’an remaja masjid al-karim mojorejo jetis ponorogo. 1—97. http://etheses.iainponorogo.ac.id/14135/1/210317067_SHOFIA JAUHAROH FUADAH_PAI .pdf

Jayanti, J. (2018). Peran TPQ dalam Meningkatan Kualitas Kemampuan Baca Al-Quran Pada Anak di TPQ Ar-Rahman Kelurahan Pagar Dewa Kota Bengkulu. Skripsi, 1—93.

Lolanan, D., Sangtombolang, K., Bolaang, K., & Bolotio, R. (2020). Pembinaan Baca Al-Quran Pada Anak- Anak Pedesaan di Masjid Al-Ikhlas. 2, 20—24.

Muhammad, D. H. (2019). Upaya Peningkatan Baca Tulis Al-Quran Melalui Metode Qiroati. JIE (Journal of Islamic Education), 3(2), 142. https://doi.org/10.29062/jie.v3i2.97

Nasirudin, M., Ashar, S., Sulaikho, S., Cahya, D., Abdul Baqi, S., Wahab Hasbullah, K. A., Al Quran dan Tafsir, I., Agama Islam Bani Fattah, I., Bahasa Arab, P., A Wahab Hasbullah, U. K., & Agama Islam, P. (2021). Menjaga Generasi Islam Bangsa untuk Cerdas Membaca Al Qur’an sesuai Tajwid. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 75—81. https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimas_agama/article/view/1777

NURCHALIFAH. (2020). IMPLEMENTASI QUR’AN CALL DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACAAL-QUR’AN. Suparyanto Dan Rosad (2015, 5(3), 248—253.

Retnowati, Y. (2019). Metode Pembelajaran Hafalan Surat-Surat Pendek pada Anak Usia Dini RA Full Day Se-Kabupaten Bantul. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 101—116. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2019.51-07

Rohmaniah, A. (2019). Implementasi Metode At - Tanzil Dalam Meningkatkan Kualitas Bacaan Al - Quran.

Shahibul, Ika Astutik, F., Pratama, A., & Al Khairat Pamekasan, I. (2021). Akselerasi Membaca Al-Qur’an Dengan Metode Pembelajaran Tajwid Praktis At-Tanzil Di Lpi Khoirul Fatih Di Desa Klampar, Kecamatan Proppo, Kabupaten Pamekasan. Jurnal Ngejha, 1(1), 9—15. https://ejournal.alkhairat.ac.id/index.php/Ngejha/article/view/124

Suryadi Nasution, M. Y. N. (2020). Pembinaan Seni Baca Alquran Pada Anak-Anak Di Desa Lumban Pasir. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 1—12.

Syaifullah, A., Rahmah, F. M., Salamah, F., & Srisantyorini, T. (2021). Penerapan Ilmu Tajwid dalam Pembelajaran Al-Qur’an untuk Mengembangkan Bacaan Al-Qur’an. Artikel, 1—4.

Downloads

Published

2023-05-29

Issue

Section

Articles