PERAN GURU PAI DALAM PEMBINAAN MENTAL SPIRITUAL SISWA DI MTs NUSANTARA SUMBERTAMAN PROBOLINGGO
DOI:
https://doi.org/10.46773/muaddib.v5i1.641Abstract
Education is a person's conscious effort to seek knowledge and experience that initially did not know to know. Teachers as the main actors in the implementation of education have a very important role in achieving educational goals. Spiritual mental development of students is very important in order to fortify students so that they are not easily affected by negative things. PAI teachers play an important role in developing students' mental and spiritual development. The purpose of this study: to determine the role of PAI teachers in fostering the mental and spiritual development of students at MTs Nusantara Sumbertaman Probolinggo. This study used descriptive qualitative data collection methodology interviews, observations and documents. The data source used is primary by interviewing school principals, PAI teachers, and student guardians. The results of this study indicate that the role of PAI teachers in mental-spiritual development is very important for students at MTs Nusantara. The forms of mental and spiritual development of students at MTs Nusantara are discipline, giving directions about science, teaching students to care about the environment and getting used to praying in congregation.References
Dasar, J. P., & Maskuri, M. I. N. (n.d.). O n d a t i a. 6, 1103—1121.
Guru, P., Dalam, P. A. I., Disiplin, M., Siswa, B., Smp, D., Abbas, Z., Prasetya, B., Susandi, A., Tinggi, S., Islam, A., & Probolinggo, M. (2022). JPDK : Volume 4 Nomor 1 Tahun 2022 Research & Learning in Primary Education Hikmatul Hasanah Kecamatan Tegalsiwalan Kabupaten Probolinggo. 4, 447—458.
Guru, U., Orang, D. A. N., Dalam, T. U. A., Ponorogo, S. J., Khoiri, M., Tarbiyah, F., Ilmu, D. A. N., Pendidikan, J., & Islam, A. (2017). Upaya guru dan orang tua dalam membangun kesadaran spiritual siswa kelas viii mts mamba’ul huda sendang jambon ponorogo. 1—73.
Hamid, A. (n.d.). 1 Strategi Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kualitas Kepribadian Siswa Di MTs Negeri Probolinggo Abdul Hamid . 1—18.
Hartini, Y., Muhammad, D. H., & Susandi, A. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai- Nilai Ahlussunnah Wal Jama ’ ah Pada Siswa MTs Nurul Huda Kedopok Kota Probolinggo. 5(2), 464—472.
Holil, S. M. (2018). Peran Guru PAI dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional (EQ) dan Kecerdasan Spiritual (SQ) Siswa SMP Negeri 1 Ciwaru. Jurnal Ilmiah Educater, 4(2), 95—106. http://jurnal.upmk.ac.id/index.php/educater/article/view/405/274
Is, S. S. (2017). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membiasakan Siswa Shalat Berjama’Ah. TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(01), 33—42. https://doi.org/10.26618/jtw.v2i01.1018
Karlina, D. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Sikap Spiritual dan Sosial di Sekolah Menengah Pertama. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 3(2), 358—375. https://doi.org/10.22373/tadabbur.v3i2.215
Maherah, R. (2020). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Sikap Keagamaan Pada Siswa. At-Ta’lim, 19(1), 209—232. https://doi.org/10.29300/atmipi.v19.i1.2433
Muhammad Firdausi, Khoirul Asfiyak, M. E. N. (2020). Peran Guru Agama Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Dan Spiritual Pada Anak Smp Islam Darussa’Adah Poncokusumo. Vicratina, 5(1), 146—160.
Multisitus, S., Jagasatru, P., Cirebon, K., Suteja, O. J., & Pd, M. I. (2015). Page 1. VI, 1—21.
Muzahidin, A. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Madrasah Tsanawiyah Al-Badar Kasongan.
Nisa, A. R., & Pradana, H. H. (2023). Sholawat Sebagai Penenang Jiwa Umat Muslim Wujud Dari Manusia Sebagai Makhluk Transendental. 1(1), 81—89.
Nurjanah, S. iasya maryam. (2018). 1439 H / 2018 M 1439 H / 2018 M.
Oktafiani, L. K. (2020). Pembinaan Mental Spiritual Peserta Didik Melalui Pengembangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smkn 03 Jember …. http://digilib.iain-jember.ac.id/1028/1/SKRIPSI.pdf
Pai, P., Alma, U., & Yogyakarta, A. (2017). Peran Guru dalam Pembiasaan Sholat Berjamaah. VIII(20), 1—10.
Samrah. (2019). Peran Guru Agama Islam Dalam Pembinaan ESQ (Emotional Spritual Quotient) Siswa Di SMP Lestari Paconne Kecamatan Belopa Kabupaten Luwu. ISSN 2502-3632 (Online) ISSN 2356-0304 (Paper) Jurnal Online Internasional & Nasional Vol. 7 No.1, Januari — Juni 2019 Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta, 53(9), 1689—1699. www.journal.uta45jakarta.ac.id
Syafiyatul, M., Sulistiani, I. R., & Mustafida, F. (2019). VICRATINA : Jurnal Pendidikan Islam Volume 4 Nomor 2 Tahun 2019. Vicratina, 4(1), 65—71.
Taushiah, J., & Uisu, F. A. I. (2022). p-ISSN 1907-0349 e-ISSN 2597-1353. 12(1), 93—107.
Untuk, D., Salah, M., Syarat, S., Memperoleh, G., & Sarjana, G. (2020). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM SPIRITUAL PESERTA DIDIK DI SMP PMDS BAGIAN PUTRI KOTA PALOPO Skripsi BAGIAN PUTRI KOTA PALOPO Skripsi.